Fler bussar skulle få fler att åka kollektivt

Mer än var tredje Trosabo som bilpendlar till Scania eller Astrazeneca skulle välja att åka kollektivt om restiden var kortare. Men redan i dag är kollektivtrafiken konkurrensmässig för både de i Gnesta och Trosa som bilpendlar till Astrazeneca.

Övrigt2006-03-31 22:20
Det visar en omfattande undersökning om arbetspendling till Scania och Astrazeneca som blivit klar i dagarna, och som gjorts av de båda storföretagen tillsammans med Södertälje kommun.
Det som vi slås av är att det är få som åker kollektivtrafik till Södertälje, trots att det går bussar och snabbtåg, säger Christer Andén, planeringschef Södertälje kommun.
20 295 personer som arbetar på Astrazeneca, Scania och Södertälje kommun har svarat på frågor om sin arbetspendling.

Siffermaterialet är rikt och redovisas ned på kommunnivå.
Av de som bor i Trosa, Gnesta eller Vagnhärad och arbetspendlar, pendlar hälften till Södertälje.
Och av de som arbetar på Scania och Astrazeneca åker flertalet bil, förutom de i Gnesta som jobbar på Scanias centralkontor, motorverkstad 1, gjuteriet och växellådsverkstaden. De åker övervägande kollektivt.

Vagnhäradsbor som tågpendlar till Scanias centralkontor, motorverkstad 1, gjuteri och växellådsverkstad har längst restid medeltiden är 1 timme och 20 minuter. Kortast restid har Vagnhäradsbor som bilpendlar till Scanias motorverkstad 2, laboratorium eller tekniska kontor 31 minuter.
Av Gnestabor som jobbar på Astrazeneca i Snäckviken pendlar hälften med bil, hälften åker kollektivt. Men av Gnestabor som jobbar på Astrazenecas fabrik i Gärtuna åker 80 procent bil och bara 20 procent kollektivt.
Undersökningen visar också att kollektivtrafiken redan i dag är konkurrensmässig för bilpendlarna till Astrazenecas båda Södertälje-fabriker, från alla tre orter i östra Sörmland.

Även för Gnestabor som jobbar på Scania är kollektivtrafiken konkurrensmässig. För Trosabor som jobbar på Scania är kollektivtrafiken konkurrensmässig på en av tre fabriker, för Vagnhäradsbor på två av tre fabriker.
35 procent av bilpendlarna i Trosa och 23 procent i Vagnhärad svarar att de skulle åka kollektivt om restiden var kortare med buss eller tåg, i Gnesta svarar 18 procent detsamma.

Av Trosapendlarna svarar 17 procent att de skulle välja kollektivt om det gick fler bussar, 14 procent av Vagnhäradsborna.
13 procent av bilpendlarna
i Gnesta skulle välja kollektivt om det gick fler tåg.

Fotnot: Tidigare delar i serien är Jobben 23/3, Lunchen 24/3, AstraZeneca 29/3 och Skolan 30/3.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om