Fler specialfordon
Färdtjänsten i Sörmland förstärks efter årsskiftet med fler fordon. Främst blir det en satsning på specialfordon som kan ta rullstolar och bårar.
En förändring som resenärer kommer att märka är att samtliga passagerarplatser i färdtjänstbussar blir utrustade med säkerhetsbälte. Detta är ett trafiksäkerhetskrav.
Alla personbilar som används för färdtjänst har en längre tid haft säkerhetsbälte överallt. (Krockkuddar finns endast i bilars framsäten.)
På kunders begäran ska det efter årsskiftet endast finnas två passagerare i baksätet på personbilar. Kunderna tycker att det är för trångt och obekvämt att sitta tre.
_ Vi kan erbjuda 25 specialfordon och 65 personbilar, vilket är en viss ökning av antalet fordon, meddelar Gunnel Annergran, platschef på Samres.
Hon berättar att de nya fordon som ska användas blir lite större än nuvarande och kan användas till flera slags transporter.
_ Det är multifordon som kan ta rullstolar och vanliga sittande. Det ska också gå att genomföra liggande transporter på bår.
Gunnel Annergran understrycker att detta inte ska ersätta ambulanstransporter.
_ Den som behöver sjukvård under färden ska givetvis åka ambulans.
Rullstolsburna i länet brukar klaga på att de ofta får vänta länge på färdtjänsten?
_ Ja och det beror på att det har funnits för få specialfordon. Därför har de haft längre väntetider än de som åker med taxi , förklarar Gunnel Annergren.
Antalet transportörer i Sörmland blir 15-16 stycken, en viss ökning. Dessa är olika företag med många fler fordon, som taxibilar och minibussar.
För kommuner och landsting stiger kostnaderna för färdtjänst, meddelar inköpschef Lars-Erik Karlsson på Oxelösunds kommun.
Han har, som företrädare i Kommunförbundet Sörmland, varit med och förhandlat fram avtalen för kommunerna Oxelösund, Nyköping, Trosa och Gnesta.
_ Prisökningen för kommuner och landsting beror på ökade bensinkostnader och höjda skatter. Men det blir ingen prisökning för resenärerna.
Det är till telefonväxeln på Samres som resenärer ska vända sig för att beställa färdtjänst.
_ Med samma beställningscentral och ungefär samma transportörer tror jag inte att resande kommer att märka några stora skillnader, säger Lars-Erik Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!