Flera tåg i timmen på nya Ostlänken

Banverkets generaldirektör Bo Bylund tror på tågstopp i Nyköping varje kvart med nya Ostlänken, jämfört med var fyrtionde minut i dag. Det är ett intressant ställningstagande, tycker Göran Forssberg (s) kommunalråd i Nyköping.

Övrigt2005-03-22 23:40
Kjell-Åke Averstad, chef för Östra banregionen på Banverket, tonar ned visionen en aning. Samtliga snabbtåg kommer förstås inte att stanna i Nyköping, kanske blir det en tjugominuters- eller halvtimmestrafik, säger han.
I måndags blev det klart med finansieringen av Citybanan i Stockholm. Två nya pendeltågstunnlar byggs under Stockholms central som möjliggör för annan tågtrafik att öka sin trafik till och från Stockholm.
Finansieringen av tunneln är också en grund för planerandet och byggandet av Ostlänken, snabbtågsbanan mellan Stockholm och Linköping via bland annat Nyköping.
Den förutsättningen har nu lösts, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Banverkets östra region.
Det faktum att det finns ett avtal om finansiering ökar förutsättningen för Ostlänken, säger kommunalrådet i Nyköping, Göran Forssberg.
Sedan är det annan sak som är intressant, säger Göran Forssberg.

Han hänvisar till en debattartikel som Banverkets generaldirektör Bo Bylund skrivit och där tågtätheten till orter som Nyköping förutsägs bli var 15:e minut.
Så tydligt har intervallen på tågstoppen på Ostlänken tidigare inte uttalats, enligt Göran Forssberg.
Aldrig så här exakt, säger Forssberg som tycker att det är glädjande att Banverket håller hög svansföring för Ostlänken.

SN har sökt Bo Bylund men Banverket hänvisar till sin pressavdelning.
Informationschef Ingrid Jarnryd säger att visionen om 15-minuterstrafik bygger på att planerade järnvägssatsningar i Mälardalen, som Citybanan och på övriga järnvägsnätet, byggs ut enligt plan, då kan en turtäthet på 15 minuter bli verklighet.

Ingrid Jarnryd säger att tidsintervallen inte bygger på en marknadsbedömning utan en teknisk bedömning av hur mycket spåren kan klara.
Kjell-Åke Averstad, på Banverket, är försiktigare i sin vision om hur tätt tågen kan komma att stanna i Nyköping.
Det blir en väldigt tät trafik, säger Kjell-Åke Averstad.
Oavsett bansträckning av nya Ostlänken kommer betydligt fler tåg att stanna i Nyköping än i dag.
Averstad utesluter inte att det kan handla om ett tåg varje kvart men han tillägger att alla snabbtåg, som mellan Stockholm och Göteborg, förstås inte kommer att stanna i Nyköping. Kanske är det mer realistiskt att tro på halvtimmes- eller tjugominuterstrafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om