För hög strålning i dubbeldäckarna

Strålningen är för hög i de nya dubbeldäckstågen som går mellan Nyköping och Stockholm. Det visar nya mätningar som fått facket att reagera. Hela tåget är ett arbetsmiljöproblem, säger Rolf Sjöström, ombudsman på Seko.

Övrigt2006-11-02 22:26
Nyligen genomförda mätningar ombord på SJ:s nya dubbeldäckade X40-tåg visar att värdena för strålningen, de elektromagnetiska fälten, är för höga.
Det oroar framför allt fackförbundet Seko, eftersom tågpersonalen vistas i tågen mellan åtta och tio timmar dagligen, ibland under ett helt arbetsliv.

I passagerarutrymmet överskreds Statens Strålskyddsinstituts referensvärde fem gånger enligt Kjell Hansson Mild, professor i elektromagnetiska fält vid Arbetslivsinstitutet i Umeå.
Det tyder på inkompetens hos SJ att man inte ställt krav vid upphandlingen av de nya tågen. Man har inte gjort någon som helst åtgärd för att hålla magnetfälten nere, säger han.
Det diskuteras om elektromagnetiska fält kan utgöra en risk att man drabbas av sjukdomar som Alzheimers, ALS eller cancer vid långvarig exponering.
Men det handlar om åratals exponering, säger Hansson Mild.
Vid korttidsexponering vid riktigt höga strålningsnivåer pratar man om nervretningar och muskelryckningar som på sikt kan påverka hjärtat och centrala nervsystemet.

Ordföranden för Seko-SJ, som samordnar de olika Seko-klubbarna inom SJ, Erik Johannesson, säger att facket inte fått ta del av resultaten förrän helt nyligen.
Vi bad om att få en tolkning av dem från Arbetslivsinstitutet. Vårt huvudskyddsombud har krävt att ytterligare mätningar ska genomföras. Det är alarmerande att det är höga värden, både för tågpersonal och våra kunder säger Erik Johannesson.

SJ ställer sig dock frågande till uppgifterna att mätvärdena skulle ligga över Strålskyddsinstitutets referensvärde.
Det är siffror vi inte är bekanta med.
De mätningar vi gjort ligger långt under referensvärdet. Men visst kan vi göra nya mätningar, säger Mark Vadasz, presschef på SJ.

Enligt Rolf Sjöström, ombudsman på Seko, är problematiken med elektromagnetiska fält på tåg välkänd.
Men de nya X40-tågen har mycket mer elutrustning. I de gamla tågen handlar det om enstaka lampor, nu finns elkontakter överallt.

De högsta värdena har uppmätts vid en vägg på övre våningen i passagerarutrymmet, enligt Kjell Hansson Mild.
Det är en olycklig placering av utrustning där strömnedtaget sker från ledningen ned till motorn. Det är bara någon decimeter från passagerarutrymmet, det kunde man ha tänkt på innan. Man kan behöva spärra av delar av passagerarutrymmet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om