Försäkringskassan är för långsam

Oacceptabelt lång tid, säger JO om ett sjukpenningärende som handlagts av försäkringskassans kontor i Nyköping.

Övrigt2006-10-13 22:18
Ärendet gäller en kvinna som är missnöjd med handläggningen av sin sjukpenning. Hon har vänt sig till Justitieombudsmannen, JO, med sin kritik.
Det tog ovanligt lång tid för försäkringskassan att besluta om sjukpenningen. Dessutom fick hon inte beslutet skriftligt när hon begärde det.

Eftersom sjukpenning ersätter en inkomst som den försäkrade är beroende av säger JO att det är det viktigt att sådana ärenden handläggs med största möjliga skyndsamhet. Försäkringskassan i Nyköping tog enligt JO oacceptabelt lång tid på sig.
Kvinnan har i sin JO-anmälan sagt att hon begärde att få beslutet skriftligt för att kunna överklaga.
Försäkringskassan tyckte att det räckte med utbetalningsbeskedet som underlag för att kunna överklaga. JO säger däremot att kassan borde ha kontaktat kvinnan för att höra om hon ville ha ett skriftligt beslut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om