Förslag från regeringenkan öppna för Ostlänken

Den nya regeringen flaggade i budgeten för nya finansieringslösningar för att få igång järnvägsbyggandet. En öppning för Ostlänken? För tidigt att säga, de vet nog inte hur det ska gå till än, säger länkens styrelseordförande.

Övrigt2006-10-17 23:27
Den nya regeringen vill hitta nya vägar för att finansiera infrastrukturinvesteringar.
Sambandet mellan nya jobb, välfärd och en väl fungerande infrastruktur är tydligt. Regeringen kommer därför att verka för nya finansieringslösningar för infrastrukturen. Regeringens vilja är att hitta former för offentlig och privat samverkan så kallade PPP-lösningar, sade infrastrukturministern Åsa Torstensson när den nya budgeten presenterades på måndagen.
Det skulle kunna vara den öppning för ett tidigareläggande av Ostlänken, något alla inblandade aktörer för järnvägsutbygget mellan Linköping och Järna hoppats på.

Med nya aktörer kan det ju komma nya möjligheter, säger Ostlänkens styrelseordförande Göran Forssberg.
Men riktigt vad ministerns uttalande innebär konkret vet han inte.
Det har vi inte fått några signaler om. Det är nog för tidigt än. De vet inte hur det ska gå till än. Det finns inga tidigare sådana PPP-lösningar, säger han.
Redan för flera år sedan pekade företrädarna för Ostlänken på att de hade privata intressenter villiga att vara med att finansiera järnvägsbygget.
Ja för sjutton, det har vi. Vi har bjudit in personer och grupper som tidigt visat intresse, säger Forssberg.
Han jagar nu minister Torstensson för att få till en uppvaktning. Så länkens företrädare kan prata för sin sak. Även fast de nya makthavarna säger sig vilja pröva alternativet med ett nytt spår ovan mark. Direkt efter valsegern gav borgarna en vink om att planerna på Citybanan skulle rivas upp.
Jag tror de inte själva haft en klar uppfattning om vad det är dom säger. Stockholms kollektivtrafik måste få sin lösning, säger Forssberg.
Han tycker det är beklagligt om man skulle bryta upp de förhandlingslösningar som arbetades fram under så lång tid gällande Citybanan.

Det optimala för Forssberg är att binda ihop Ostlänken och Stockholmsproblemet och se det som ett samlat behov. Och sedan jobba tillsammans med företag ur detta perspektiv.
På det sättet kan vi få fram företag med en ny svensk konkurrenskraft säljbart även i Europa. Det handlar inte bara om att bygga en järnväg. Det handlar också om både näringslivsutveckling och regionutveckling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om