Den som tar målet för kommunens befolkningstillväxt på allvar har inte råd att säga nej. En förtätning som – notera noga – går hand i hand med de naturvärden som lyfts fram i grönstrukturplanen är nödvändig för att få fram den mångfald av attraktiva boendemiljöer som behövs. I infrastrukturplanen för tätorten står också att ”stadens täthet ska ökas utan att andra kvaliteter försämras”. Det är ofta lättare sagt än gjort.
Folkpartiets Göran Silfverling argumenterar på bloggen Storstad Nyköping för att kommunen ska öppna för fler bostadsrättsbyggen i de mest centrala delarna av stan. Specifikt pekar han ut ett antal platser som i dag används för parkering. Det går att bygga attraktiva bostäder där utan att ta bort parkeringsmöjligheterna, som ur centrumhandelns perspektiv redan är begränsade.
I utkanterna av framtidens centrum finns flera parkeringshus inskissade, exempelvis ett vid Högbrunn/västra viadukten, men de befintliga parkeringsytorna får inte heller slarvas bort. Den som vill uppmuntra handeln i stadskärnan behöver ta hänsyn till att kundunderlaget som kan gå, åka buss eller cykla för att shoppa centralt inte räcker till. Rimliga förutsättningar för den som reser in utifrån med bil är ett måste, ”utan att andra kvaliteter försämras”.
Intressant, och med minst lika stor sprängkraft, är att Folkpartiet vill se bostadsbyggen på nuvarande Nicolaiskolans område. Det är en mycket attraktiv miljö som det garanterat lär bli huggsexa om. Så pass att det kan bli lurigt att nå ett gemensamt Alliansförslag på den punkten.
Centerpartiet har tidigare förordat att området, när högstadiet flyttar ut, används för att utveckla och öka attraktiviteten i Campus Nyköping. Det ena behöver nödvändigtvis inte helt utesluta det andra, men utrymmet är onekligen begränsat.