Därför är det onödigt att ranka det ena transportslaget framför det andra. Ingen kan invända mot Elmsäter-Svärds konstaterande att järnvägen kräver mycket stora pengar för att rustas. Priset för decennier av underfinansierat underhåll har de senaste åren blivit uppenbart för alla tågresenärer. 1990-talets och det tidiga 2000-talets regeringars ointresse för järnvägsunderhåll står att beskåda för alla och envar.
Ändå måste Catharina Elmsäter-Svärd tänka mest i termer av regionförstoring och ökad arbetspendling – och därmed bättre rustade järnvägar och robusta motorvägar. Järnvägen är dyr, men bra. Inte minst ur ett miljö- och klimatperspektiv. Vad som rullar på motorvägarna och vad fordonen drivs med är också en väsentlig fråga.
Med östra Sörmlandsögon sett är det ingen tvekan om att framtiden kräver både tåg och buss. Trosa kommun har visat vägen med satsningen på buss till Liljeholmen utan att för den skull ta kraft eller värde från järnvägsstoppet i Vagnhärad. Framtiden kräver alternativ. Framtiden betyder fler resenärer på väg till och från jobbet.
Pendlingsförmåga är A och O för orter som vill växa inom huvudstadsregionen. Gnesta har både regionaltåg och pendeltåg, vilket är en styrka. Behovet av buss kan då visa sig vara mindre, men även där har politikerna sneglat på Trosalösningen.
Mer intressant ändå bör en växande Stockholmstrafik med buss vara för kommunpolitikerna i Nyköping och Oxelösund. Gärna om det går att få till med hjälp av bussar drivna på förnyelsebara drivmedel som biogas.
Det tar tid innan det kommer att bli bättre tågförbindelser, framför allt tar det tid och kräver stora resurser innan transporttiderna norrut och söderut kan minskas ordentligt. I väntan på bättre räls blir bussen värdefull, som ministern säger. Omfattande Stockholmstrafik med buss på de attraktiva pendlartiderna kommer det under lång tid att finnas ett underlag för i vårt arbetsmarknadsområde.
Om transporterna sedan går till Södertälje Syd eller närmare huvudstaden, går att diskutera. Alla minns vintrarna 2009 och 2010 när tågen stod stilla i snökaoset och det bara dök upp ersättningsbussar om man hade tur.
Framtiden kräver både räls och väg
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) gjorde sig själv en otjänst när hon vid Transportforum satte buss framför tåg som framtidens viktiga transportmedel (TT 11/1). Det kommer behövas både fler bussar och fler tåg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!