Freja skiljer inte på särskild och vanlig

Albin Johansson är nio år och särskoleelev. Men sedan han var fem år har han gått på Frejaskolan i Gnesta med vanlig klass. En självklarhet för både hans föräldrar och rektor Alf Jeffring. Men ändringar kan komma med nya regeringen som betonar vikten av särskolan och barnens rätt att umgås med andra utvecklingsstörda.

Övrigt2006-11-12 23:14
Efter samlingen med klass 3 går Albin till sitt grupprum. Där väntar lugn och ro samt hans lärare Helene Nyström. Bokstaven M ligger framme på hans skrivbord. Albin tar bokstaven och går och hämtar lådan som är märkt med samma bokstav. Där ligger matteboken.
Vem är tiokompis med sjuan, frågar Helene.
Eh, trean, svarar Albin.
Helene berättar att Albin har lärt sig mycket under de år han har gått i skolan.
Så långt som han har hunnit nu trodde jag kanske inte att han skulle komma alls för några år sedan.
Albin har en måttlig utvecklingsstörning med autistiska drag. Hans mamma, Cecilia Fäldt, tvekade aldrig över att han skulle gå i vanlig skola. Alternativet är särskola i Nyköping eller Södertälje.
Jag har sett det som självklart att han ska ha samma rätt som andra barn att gå i skola där han bor. Så länge Albin mår bra vill jag att han ska gå
i skola där hans bror går och där grannarna går.

Hon var beredd på att ta strid med kommunen för att han skulle få gå i Frejaskolan. Men det behövdes inte för rektor Alf Jeffring tvekar inte heller över att det är bra att särskoleelever går i vanlig skola.
Jag är från Norge och där är det helt normalt att alla går
i allmän skola. Särskolan har lagt ned för många år sedan. Den svenska lagstiftningen delar på barnen. Särskoleelever för sig och så kallade normala för sig.
För att det ska fungera att ta emot särskoleelever krävs resurser och bra kompetens. Och just i Gnesta har elevhälsan byggt upp en organisation som är unik, om man för tro chefen Birgitta Wallman själv.
Ja, det vågar jag säga utan att överdriva. Där är vi som en spjutspets i hur vi har lyckats öka kvalitén för dessa elever.

Det finns två personer som arbetar heltid med att stödja såväl elever som föräldrar och personal. Birgitta Wallman säger att det pedagogiska stödet är mycket viktigt. Hon anser att särskolan som skolform är viktig eftersom det finns barn som behöver den speciella metodik, pedagogik och omsorg som finns där.
I grupprummet på Frejaskolan har Albin räknat klart och läst lite.
I dag ska jag gå på klassfest, berättar han.
Klassfest är kul, men han ska inte klä ut sig. Han konstaterar att lektionen är slut och går ut
i kapprummet där de andra treorna klär sig för att gå till danslektionen. Dans och mu
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om