”Frustrationen över färdtjänstens brister är stor”

Fredagen den 22 oktober skulle min far till lasarettet och jag förbeställde transport via Samres eftersom han sitter i rullstol. ­Transportbilen kom punktligt för att hämta ­honom och mig, i egenskap av följeslagare.

Övrigt2010-11-09 05:00

En mycket trevlig förare skjutsade oss till lasarettet. Fordonet var under dock all kritik, smutsigt utvändigt och det var inte för att det slaskigt under morgonen utan det var ingrodd smuts. Jag kände efter med pekfingret. Mycket dålig städning invändigt och oputsade fönster.
Fordonet var rejält gammalt och slitet med mängder av plåtskador och rostskador efter långsidor och vid gaveldörrarna. Tanken blev att man kanske hade tvingats ta fram ett reservfordon av någon anledning.
Efter besöket skulle vi åka tillbaka och då började det ”roliga”. En timme och 13 minuters väntetid innan något fordon skulle kunna hämta oss var beskedet från Samres. Eftersom jag inte visste hur lång tid besöket på lasarettet skulle ta så kunde jag av naturliga skäl inte boka någon återtransport i förväg. När jag talade om att man far var 85 år, och kraftigt dement, så fick jag ett kortfattat och som jag uppfattade det ett snäsigt svar om att alla var gamla som hade behov av färdtjänst.

Jag hinner under väntetiden prata med en av damerna i receptionen i stora vänthallen och hon talar om att det är på samma sätt ”alla” dagar. Det fungerar inte med Samres och frustrationen är stor bland de flesta som nyttjar färdtjänst i Nyköpings kommun
Efter 1 timme och 15 minuters väntetid som kommer fordonet och detta fordon är om möjligt i ändå sämre skick än det första. Föraren frågar mig efter några minuters transport vad som larmar i bilen? Någonting tjuter.
Men det tystnar ute på motorvägen i 115 km/h (tillåten fart 90 km) När jag påtalar att vi har väntat en timme och en kvart, så får jag svaret att de flesta förare vill ta lunch mellan 11.00 och 14.00 och då uppstår det brist på fordon, det är lika varje dag, transportföretaget (Tunabergs taxi) har försökt åtgärda problemet men det kvarstår.
Den här aktuella dagen så har man 14 fordon i trafik. Fortsätter samtalet med föraren om att man har väldigt slitna och ”skabbiga” fordon och får då till svar att det räcker att man kommer från en plats till en annan för det är ju inte ”kunden” utan någon annan, kommunen, som betalar. I detta läge avslutar jag samtalet.

Om det är Tunabergs taxis allmänna policy att då det gäller transportuppdrag för kommunens räkning så kan man använda fordon med ett kraftigt eftersatt underhåll för att det är ju ändå inte kunden som betalar, uppstår frågan om var servicebegreppet försvann.
Samtidigt undrar man om kommunens handläggare för färdtjänsttransporter aldrig är ute ”på fältet” och undersöker hur transporterna sköts under avtalsperioden. Har inte kommunen i upphandlingen inte ställt några krav mot Samres – Tunabergs taxi om kvalitén på uppdraget?
Transportavtalet mellan Nyköpings kommun – Samres – Tunabergs taxi skall omförhandlas 2012 enligt uppgift från föraren och min förhoppning är då att nu när vi fått en ny kommunledningen så kommer man att titta lite mer på kvalitén och inte bara på priset.    Att Samres – Tunabergs taxi inte klarar av trafikplaneringen så att det finns tillräckligt med fordon för att transport skall kunna ske med rimliga väntetider får helt klart betraktas som ett stort misslyckande av trafikledningen. Att Nyköpings kommun accepterar att det fungerar så undermåligt måste bero på ointresse av ansvariga tjänstemän.
Jag ser ingen annan förklaring.

Roger Nilsson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om