Fungerande vägnät - en fråga om rättvisa

Övrigt2001-07-11 10:02
För att hela Sverige ska kunna leva krävs det att människorna som bor här har liknande levnadsvillkor. Det är inte så idag. Allt för många tvingas ta sig fram på dåligt underhållna vägar när de vill till jobbet, skolan eller kanske bion i stan.
Dessvärre verkar det inte bli några förbättringar på området. En statlig enmansutredning har föreslagit att de statliga vägar med färre än 125 bilar per dygn ska bli enskilda. Anledningen till detta är att de människor som bor vid vägen är bättre på att sköta den än vad de som sköter de statliga vägarna är. Det rimmar illa att istället för att förbättra underhållet på de statliga vägarna göra dem till enskilda. Indirekt tvår staten därmed sina händer vad gäller vägunderhåll för små och många medelstora vägar. Det leder också till en otrygghet för de människor som bor längst vägen. Det är en underlig slutsats att säga att de som bor där får sköta sin väg själva om de vill ha den kvar. Alla är inte lantbrukare med traktorer som klarar av att sköta underhållet av en väg och de flesta lantbrukare har bättre saker för sig än att sladda vägen. Sköta om sitt företag till exempel.
Ett fungerande vägnät över hela Sverige är en nationell angelägenhet. Inte bara de boende och sommargäster drabbas av dåliga vägar utan även företag. Skogsforskningen har räknat ut att man förlorar 911 miljoner kronor om året för att vägarna är så dåliga att de stängs av under tjällossningen. Här är det till syvende og sidst den enskilda skogsbrukaren som drabbas hårdast. För den som bor längs en dålig väg riskerar små vinstmarginaler förvandlas till stora förluster när timmerbilen inte kommer fram och timret ligger i skogen där det kan drabbas av såväl röta som skadedjursangrepp.
Skogsägarna är inte de enda företagare som lider av dåligt underhållna vägar. Lantbrukare drabbas när det inte går att leverera foder till djuren, företag drabbas för att det inte går att köra betong till ombyggnad, och så vidare. Det är till dessa människor staten bör säga att de får fixa sin egen väg, enligt utredaren.
I höst kommer regeringen att lägga en infrastrukturproposition. Det skulle vara en fördel om denna proposition kunde ta ett rättvisegrepp på infrastrukturen. Det kan handla om så enkla saker som att slå fast att det behövs ett väl fungerande vägnät i hela landet. Inte för att det är nog. Så länge inte pengar avsätts för att hålla liv i vägarna räcker det inte med vackra ord i en proposition.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om