Gatuchefen: "Brunnsgatan högt upp pÄ agendan"

70 000 invĂ„nare och ett nytt resecentrum. Nyköping har stora planer, men redan i dag Ă€r trafiksituationen kritisk. Brunnsgatan pekas ut som ett första fokusomrĂ„de – en speciell arbetsgrupp har tillsatts för att lösa problemet.

Lennings vÀg.

Lennings vÀg.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-11-27 08:00

Ringlande köer, trĂ„nga rondeller och korsningar med en strid tillströmning frĂ„n alla hĂ„ll – sĂ„ ser trafiklĂ€get ofta ut i Nyköping idag. SĂ€rskilt ringleden runt stadskĂ€rnan - Repslagaregatan, Östra Rundgatan, Lennings vĂ€g, HamnvĂ€gen och JĂ€rnvĂ€gsgatan - manar till frustration bland invĂ„narna, tillsammans med strĂ€ckor som ligger i nĂ€rheten.

– Det Ă€r mest trafik pĂ„ Repslagaregatan och Brunnsgatan, och sĂ„ vid Arnörondellen vid HamnvĂ€gen. PĂ„ den östra sidan Ă€r det lite bĂ€ttre, sĂ€ger Almir Malkoc, tillförordnad verksamhetschef pĂ„ gatukontoret i Nyköping.

Det Àr ingen ny företeelse i Nyköpings stadsbild att trafiksituationen Àr anstrÀngd. Men med en vÀxande befolkning, i dag över 55 000 kommuninvÄnare, och med ett mÄl pÄ 70 000 till 2030, sÄ Àr det en utmaning som vÀxer.

Just nu stÄr omrÄdet kring Brunnsgatan högt upp pÄ agendan, förklarar Almir Malkoc. En arbetsgrupp, bestÄende av representanter frÄn gatukontoret och flera kommunala enheter, dÀribland samhÀllsbyggnadsenheten, har diskuterat vad som behöver göras för att omrÄdet ska kunna möta den ökade trafik som kommer med nya resecentrum.

– Vi har bland annat rekommenderat att man gör en ny trafikutredning för att se vilka Ă„tgĂ€rder som behöver göras för Brunnsgatan, Repslagaregatan och omrĂ„dena dĂ€r omkring, sĂ€ger Almir Malkoc.

Den utredningen har redan bestÀllts och görs av en extern konsult frÄn företaget Ramböll. Det förvÀntas vara klart i januari 2018. En idé som hittills har diskuterats Àr en breddning av vÀgen under viadukten pÄ Brunnsgatan. Tanken Àr i sÄ fall att utöka frÄn tvÄfiligt till fyrfiligt, med en cykelvÀg pÄ vardera sida.

Arnöleden och HamnvĂ€gen Ă€r en helt annan historia. SistnĂ€mnda Ă€r en riktig lĂ„ngkörare som legat i malpĂ„se i mĂ„nga Ă„r – Ă€nda sedan början av 90-talet. Planen har varit att koppla ihop HamnvĂ€gen med StenbĂ€rsvĂ€gen, för att pĂ„ sĂ„ vis öppna upp för en passage mot OxelösundsvĂ€gen. Problemet: JĂ€rnvĂ€gsspĂ„ren som löper mellan vĂ€garna. Kommunen har pekat pĂ„ en traditionell jĂ€rnvĂ€gskorsning men dĂ€r har Trafikverket sagt nej – det Ă€r för osĂ€kert. De förordar i stĂ€llet en tunnel eller en bro. DĂ€r har kommunen backat – det Ă€r för dyrt.

– Det gjordes en kostnadsberĂ€kning för en tunnel 2008. Den skulle dĂ„ kosta runt 120-150 miljoner. DĂ„ backade kommunen, berĂ€ttar Malkoc.

JĂ€rnvĂ€gskorsningen lockade mer, med en prislapp pĂ„ 30 miljoner. Projektet var uppe för diskussion sĂ„ sent som 2014, efter att ha nĂ„tt hela vĂ€gen upp till regeringsnivĂ„. Ärendet behandlades av regeringsdomstolen, som slutligen sa nej. Sedan dess har projektet legat pĂ„ is.

Almir Malkoc menar att dagens begrÀnsade framkomlighet dels beror pÄ att biltrafiken har ökat i centrum, och dels pÄ grund av en rad hinder i och omkring Nyköping som Àr svÄra att bygga förbi.

– Staden Ă€r begrĂ€nsad. Vi har E4 som gĂ„r genom staden, vi har jĂ€rnvĂ€gen, vi har StadsfjĂ€rden, vi har TGOJ-banan frĂ„n Oxelösund, och sĂ„ har vi en ringled runt innerstan som har blivit för liten, sĂ€ger han.

[fakta nr="1"]

Vad prislappen hamnar pÄ för de framtida ÄtgÀrderna vet man i nulÀget inte. Kommunen, tillsammans med Trafikverket, arbetar just nu med sÄ kallade ÄtgÀrdsvalsstudier, förklarar Almir Malkoc, dÀr man ringar in de ÄtgÀrder som behöver göras. Först dÀrefter inleds projektering och kostnadsberÀkningar. För tillfÀllet pÄgÄr en ÄtgÀrdsvalsstudie för de östra delarna av innerstan. Den vÀntas bli klar den 15 december i Är. Framöver, oklart nÀr, vÀntar samma sak för de vÀstra delarna.

Blir det nÄgon ny avfart mot E4?

Enligt Almir Malkoc finns det planer pÄ en ny trafikplats i SjösaomrÄdet. Tanken Àr att den i sÄ fall ska ligga i omrÄdet dÀr vÀg 223 mot Runtuna löper under E4.

Förhoppningen Àr att det ska minska belastningen vid PÄljungshage. Trafikanter i södergÄende riktning, pÄ vÀg mot Nyköpings nordöstra delar, kan dÄ svÀnga av redan i SjösaomrÄdet.

– Men det Ă€r mĂ„nga Ă„r kvar innan det skulle kunna bli aktuellt, sĂ€ger Almir Malkoc.

KÀlla: Gatukontoret, Nyköping

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om