Giganten som stelnade
Musikvideon blev ett begrepp, en reklamform och en konstart. De tidiga försöken där simpel slapstick blandades med sanslöst pompösa poseranden var snart historia. MTV-videon blev ett tungt vägande försäljningsargument. Ta bara alla de mästerliga videor som Anton Corbijn skapat till grupper som Depeche Mode (Enjoy The Silence) och U2 (One). Eller Philippe Decouflés begåvade True Faith (New Order) och She Drives Me Crazy (Fine Young Cannibals). MTV blev en gigant, som stelnade och tappade gnistan.
I går startade MTV Sverige. Musiktelevision för Sverige och den svenska marknaden. MTV Europe var länge sedan nu, till och med MTV Nordic blev alltså för brett till sist. Undrar egentligen hur det går ihop med själva ursprungsambitionen, musik över gränserna? Men i takt med MTV stöpts om i geografiskt alltmer begränsade områden, och blivit allt mindre musik-tv, har Internet tagit över. Inte bara via musikkonsumenter som byter musikfiler med varandra. På Internet finns något för alla, särskilt om man vet vad man söker. Människor som brinner för sin hårdrock, punk, rap, synth eller soul finner varandra över nationsgränserna, man tipsar om och recenserar nytillskott och gamla godingar. Artister bjuder på specialgodis för fansen på nätet och hoppfulla nykomlingar låter ofta intresserade gratis få höra smakprov på musiken.
Det var länge sedan MTV var banbrytande. Idag färdas den gränslösa musiken mest andra vägar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!