Glömskans pris
Det låter som om någon skämtar. Men svaren som svenska 15-20-åringar gett i en Demoskopundersökning om sina kunskaper om kommunismen kan illustreras så.
En på tio kände till Gulag. Fyra av tio svarar att de tror att kommunismen bidragit till ökat välstånd i världen. Två av tio vet inte skillnaden mellan kommunism och demokrati. Kanske är det många som medvetet svarat fel? Annars finns det skäl vara väldigt oroad.
För tjugo år sedan fanns det förmildrande formuleringar i svenska skolböcker om världens kommunistdiktaturer. Det kalla krigets kryperi bör dock vara historia. Och även om det säkert finns en och annan övervintrad kommunist i de svenska lärarleden, så kan undervisningen i nutids- och samtidshistoria inte genomgående vara så förvriden att ingen undervisar om Gulag, om Stalins massmord och folkfördrivningar, om alla dessa brott mot mänskligheten bakom järnridån.
Låt gå att några medvetet kan ha svarat fel på den här undersökningen. Men kunskapsnivån verkar illavarslande låg ändå. Det finns mycket att göra.
Regeringens uppdrag till Forum för levande historia att berätta om kommunismens brott jämsides med nazismens kan aldrig ersätta skolundervisningens ansvar att förankra kunskaper om de två ideologier som tillsammans dränkte 1900-talet i blod och mänskligt lidande.
Glömskan pris är omänskligt högt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!