Gnesta ska bli en pärla i Sörmland

För att folk ska få upp ögonen för Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker inleder de fyra kommunerna en gemensam kampanj med namnet Sörmlands pärlor. Med marknadsföring vill kommunerna locka till sig ytterligare invånare.

Övrigt2006-04-19 07:43
I Gnesta jobbar kommunen stenhårt för att öka antalet invånare.
Vi lever på inflyttning, säger kommunalrådet Henric Sörblad (m).
Vi har inte råd att inte få hit fler invånare. Om vi ska hålla en god service måste vi öka.
Många flyttar redan nu till Gnesta varje år, men det finns också många, framför allt unga, som flyttar från Gnesta. För att väga upp för dem som flyttar ut och dessutom få hit ännu fler behövs reklam, enligt kommunledningen.
Många kommuner konkurrerar om utflyttande stockholmare och andra som är på väg till regionen. Och i den hårda dragkampen om invånare gäller det att göra sig hörd.
Vi måste berätta för folk att vi bygger bostäder och regionaltågstation. Och vi måste berätta för folk att vi har fin natur. Det vore förmätet annars, säger Henric Sörblad.
Där passar projektet Sörmlands pärlor bra. Enligt den kommande reklamen utgör Gnesta, Flen, Vingåker och Katrineholm Sörmlands pärlor. Det hela började när Katrineholm fick pengar från staten som kompensation för att stora företag flyttade därifrån. Kommunen började samarbeta först med Flen och Vingåker, men därefter även med Gnesta, alla orter längs västra stambanan.
För 300^000 kronor per år och kommun i minst tre år vill orterna öka människors kunskap om de fyra pärlorna för att få både människor och företag att flytta dit.
Vi hoppas kunna uppnå en ökad igenkänning. Vi har ju spänt musklerna och sagt att vi ska vara 10^500 invånare om några år. Vi har också byggt ut dagis och skolor och vi måste se till att hålla dem fulla. Och för att kunna uppnå det måste vi marknadsföra oss.
Flyttar inte folk hit om ni inte gör reklam?
De gör de kanske, men inte särskilt mycket. Antalet invånare har inte ökat på några år.
SN har tidigare berättat om kommunens nya marknadsplan som snart lanseras. Där föreslås Gnestas nya slogan bli Den lantliga förorten. Planen är en strategi som ska visa hur och vad kommunen satsar på när det gäller marknadsföringen och Sörmlands pärlor passar bra in i den strategin, hävdar kommunalrådet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om