Gnestaförlaget Komika ger ut nya franska serier
Tintin, Asterix och Spirou. I de gamla klassikernas kölvatten följer en generation franska tecknare som blåser nytt liv i den europeiska serie- och berättartraditionen. Men av den franska vågen märks knappt någonting i Sverige. Det tänker det nystartade serieförlaget Komika från Gnesta ändra på.
Det är nu det stora jobbet börjar, att få bokhandlarna att ta in den, säger Mikke Schirén och radar upp Donjon och ett antal andra titlar som förlaget ger ut, på bordet framför sig.
Donjon Ankhjärta har skapats av två av de mest framgångsrika tecknarna inom den nya franska serievågen, Lewis Trondheim och Joann Sfar, och är en hejdlös parodi och drift med fantasyvärlden i allmänhet och rollspelet Dungeons and Dragons i synnerhet. Det franska ordet för engelskans dungeon är just donjon, därav albumets titel.
Idén till att starta ett serieförlag fick Mikke Schirén för ungefär ett år sedan.
Här i Sverige har vi varit totalt ointresserade av den nya franska vågen av serier. Jag satt och klagade över alla de stora, fega förlagen men eftersom jag hatar folk som klagar tänkte jag att jag skulle göra något åt saken i stället. Jag vill öppna upp ögonen för omvärlden igen.
Mikke Schirén menar att det finns flera anledningar till att inga nya utländska serier för vuxna, med undantag av ett fåtal titlar från Galago och Ordfront, ges ut i Sverige.
Serier i Sverige har en komplicerad sits, på 70-talet fördes en både korkad och fjantig debatt om att serierna förstörde barnen, och det blev alltför mycket fokus på barnkultur i diskussionen kring serier. Om det gick fel då så gick det verkligen tokfel på 90-
talet då det producerades en massa skräp och porrserier från till exempel Epix och Pox, säger Mikke Schirén.
Det dåliga ryktet som vuxenserierna drog på sig i kombination med en kollapsande distributionsmarknad ledde fram till att det i dag är ytterst få förlag som vågar satsa seriöst på utländska serier för en vuxen publik. Större delen av den utländska utgivningen riktar sig i stället till barn och ungdomar och utgörs av säkra kort från till exempel USA eller från Japan med sin stora störtflod av manga.
Det handlar om pengar och man är rädd för att det inte ska löna sig. Men jag tror att det går att kombinera det kommersiella med kvalitet, och det kommer alltid att finnas en efterfrågan på bra serier, film och litteratur, säger Mikke Schirén som framför allt vill satsa på titlar från den fransk-belgiska seriekulturen.
När det gäller den svenska seriefloran är det främst de självbiografiska berättelserna som står i centrum, där det skrivna ordet ofta får breda ut sig på bekostnad av bildspråket.
För mig kommer bilden först, den är extremt viktig, säger Mikke Schirén, 70-talist och uppvuxen med serier som Asterix och Tintin.
Den mångsysslande Mikke Schirén är grafisk formgivare i grunden och har dessutom ett förflutet från teater, film, reklam och IT. Han arbetar fortfarande som IT-konsult.
Det är därför jag kan hålla på, säger han och tillägger att han räknar med att de två första åren i serieförlagets historia blir ett totalt förlustprojekt.
Det tredje året räknar han med att kunna gå med vinst. Men det var knappast med utsikterna att bli stenrik som Mikke Schirén drog igång sitt förlag.
Nästa utgivning från Komika förlag kommer redan i maj och är en ordlös serieroman av Lewis Trondheim.
Egentligen är det en vansinnig idé 180 sidor om en dag i en flugas liv, säger Mikke.
Det går inte att ta miste på hans förtjusning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!