Goda ambitioner löser ingen försening

Arbetspendlingen i Stockholms­regionen ska utredas närmare. Det är bra att regeringen reagerar på de signaler som har skickats, inte minst från Sörmland, om problemen.
För hittills har regionaktörerna bjudit till mer än vad regeringen har gjort.

Övrigt2011-02-11 05:00

Landets tillväxtområden drar till sig inflyttare, däribland Sörmland. Genom förbättrade möjligheter till att pendla mellan jobbet och hemmet breddas arbetsmarknaden. Snabbare och smidigare transporter gör att alla inte nödvändigtvis behöver slåss om samma bostäder nära arbetsplatsen. Om arbetspendlingen kan ske från geografiskt större ytor är förhoppningen att det även ska bredda själva tillväxtregionen.
Men när järnvägen blir till ett dagligt orosmoment för att snön faller – i stället för att vara ett bekvämt pendlaralternativ till bil och buss, så stryps sakta förhoppningarna om växande arbetsmarknader och regioner. På samma sätt som vägar i usel kondition får människor att flytta hellre än att fortsätta hacka sig fram längs dem.
För inte så länge sedan påminde jag här på ledarplats om det faktum att kommuner och landsting i Sörmland har tagit ansvar och delfinansierat projektet Citybanan. I retur har de i ärlighetens namn fått väldigt lite.
Det är inte en slump att infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd nu lyfter fram en utredning av arbetspendlingen i storstadsregionerna. Vinterns kaos har tagit hårt och ministern har inte råd att framstå som välmenande men handfallen. Samtidigt är det ju så att satsningar på infrastrukturen kräver en generös inställning från finansminister Anders Borgs departement. Hans ointresse för Ostlänken är väldokumenterat, en inställning som i somras även bekräftades av statsminister Fredrik Reinfeldt.
I väntan på att de stora visionerna bemöts positivt i Rosenbad måste alla möjligheter till åtgärder i det korta perspektivet ses över. Gynnsamma pendlingsförutsättningar måste ses som en central faktor i arbetslinjen, parallellt med exempelvis fortsatt utveckling av IT-infrastrukturen, som också underlättar arbetskommunikation men utan persontransport.
Regeringen vill underlätta för pendlarna. Visst låter det positivt. Men det det vill till att det också landar i handfasta åtgärder. För den som inte kommer hem i tid för att hämta barnen på förskolan för tredje gången på en vecka, gör en regerings goda ambitioner föga skillnad.
Det får helt enkelt inte stanna vid ännu en utredning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om