En sådan form av studiemiljö är lika svår för lärare som för elever. Individuella programmets svårighet att nå godtagbara studieresultat blir även tydlig i statistiken. Inte ens en fjärdedel av eleverna som börjar IV springer ut på trappan med studentmössan på huvudet inom fem år.
Vart merparten tagit vägen ser vi i den rekordhöga ungdomsarbetslösheten. Unga som i dag står utan fullständiga gymnasiebetyg har en i stort sett obefintlig chans att ta sig in på arbetsmarknaden.
I stället för att bli en snabb, säker genomfartsled till gymnasiestudier har individuella programmet fått karaktären av en återvändsgränd. Utbildningsminister Jan Björklunds (FP) besked att regeringen skrotar IV, för att i stället individualisera den kompletterande gymnasieutbildningen, är därför välkommet.
I syfte att gradera elever som inte har fullständig gymnasiebehörighet ersätter regeringen IV-programmet med fem olika kompletteringsutbildningar: programinriktat val, preparandutbildning, yrkesintroduktion, språkintroduktion och individuella val.
Fördelen med det nya systemet är att elever inte längre kommer att klumpas ihop utan att hänsyn tas till deras förkunskaper. Preparandutbildningen förläggs dessutom till grundskolan för att öka den enskilde elevens motivation. Därmed kommer regeringen ifrån faktumet att de lägst motiverade eleverna i dag går längst tid i samma gymnasieskola.
Betydligt olyckligare är att reformen av den kompletterande gymnasieutbildningen för med sig att Björklund vandrar allt längre bort från kravet att så många elever som möjligt ska ha möjligheten att söka högre studier.
Jan Björklunds form av liberalism skulle må bra av ett mer heltäckande bildningsideal.
Godkänd reform av gymnasieutbildning
Individuella programmet har varit gymnasieskolans sorgebarn. Ursprungstanken att programmet skulle vara en tillfällig utbildning för elever utan fullständiga betyg kom tidigt på kant. Förra året gick drygt 30 000 ungdomar på IV-programmet. Det motsvarar 15 procent av landets gymnasieelever – vilket gör IV till den tredje största gymnasieutbildningen i Sverige.Till skillnad från de traditionella studie- och yrkesförberedande programmen har variationen också varit stor när det gäller behovet av studiehjälp. Någon elev har saknat rätt kompetens i enskilda kärnämnen, en annan har saknat rätt kompetens i alla ämnen. Något hårdraget har eleven som misslyckades på ett avgörande matteprov kunnat hamna i samma klass som eleven som inte ens pratar svenska.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!