Grönt ljus för lågpriskedja

Nu har kommunens beslut att ge klartecken för den tyska matjätten Lidl vunnit laga kraft. Länsstyrelsen överklagade inte beslutet och redan i höst kan spaden sättas i jorden på Arnö i Nyköping.

Övrigt2002-07-16 23:49
I korsningen Arnövägen och Spelhagsvägen planerar tyska Lidl att bygga en matvarubutik. Lidls affärsidé är låga priser. Och om den tyska lågpriskedjan lyckas etablera sig i Nyköping, kan konsumenterna se fram mot lägre matpriser.

Det tror Henrik Öhman, nationalekonom vid Handelns Utredningsinstitut.
Det är bra för konkurrensen med ännu en stor aktör på matvarumarknaden, säger Henrik Öhman. Jag tror att det kommer att leda till sänkta matpriser för konsumenten.
Hur detta kommer att slå mot de redan befintliga aktörerna är svårt att veta i dagsläget.
Det är inte omöjligt att antal mindre butiker slås ut, men det är inte heller säkert att den utvecklingen väntar.

Enligt Öhman gör Lidl alltid en grundlig undersökning av regionerna de vill investera i. Och om de finner att området har utvecklingspotential vad gäller ekonomi och befolkning, väljer de att försöka etablera sig på orten.
Nyköping är alltså en sådan ort.
Nyköping har en bra infrastruktur, det är ett stort flöde av människor i regionen, säger Öhman. På några års sikt kommer området troligtvis att ha växt.

Dagens svenska stormarknader har inte riktigt samma koncept som Lidl har. Till exempel har Lidl i Tyskland inga färskvaror samt ett, med svenska mått mätt litet sortiment i butikerna. De satsar istället på att sälja väldigt mycket av vissa utvalda varor. Lidl kommer också troligtvis att ha en mindre personalstyrka än vad svenska konsumenter är vana vid. Mer av arbetet läggs på kunden istället. Istället lockar Lidl med prispress.
Hur kommer då de svenska grossisterna och matvarubutikerna att möta denna nya konkurrent? Kenneth Johansson, butikschef på AGs Favör, kommenterar utvecklingen.

Ännu vet vi för lite om Lidl. Men vi kör vårt eget race och tittar inte så mycket på konkurrenterna, säger Kenneth Johansson. Jag har besökt en Lidlbutik i Italien. De hade få färskvaror, men de var istället skapligt bra på så kallade specialvaror så som stekpannor och dylikt.
Kenneth Johansson är inte orolig över den framtida konkurrensen. Istället tycker han att det är bra att området får en större attraktionskraft.
Jag tror till och med att Lidl kan bli en tillgång för området, säger Johansson.
SN har försökt nå en representant för Lidl Sverige, men samtliga anställda var på semester.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om