Gymnasieungdomar visade upp sina företag
I lördags kom 200 gymnasieungdomar ifrån hela Sörmland till Gumshallen i Nyköping för att visa upp sina företag och tävla på Ung Företagsamhets regionala mässa.
Här visades resultatet av det hårda arbete som alla företagare lagt ner för att så småningom få en slutlig produkt som går att sälja.
Det fanns allt från t-shirtar där man med hjälp av kardborrar kunde sätta på sin egen text, prydnadsglas, studentpins till stringtrosor med olika tryck.
Då det blivit dags för prisutdelning var spänningen stor bland alla deltagarna. Vinnarna redovisades av den jury som efter mycket slit till slut kunnat kora segrarna i de olika kategorierna.
Det tyngsta priset, Bästa UF-företag vanns av TrashCan of Sweden (TCS) som förutom just den utmärkelsen också fick ta emot Miljöpriset och pris för bästa logotyp.
TCS består av fyra gymnasieungdomar från Bildningscentrum Prins Wilhelm i Flen.
Målet med deras verksamhet är att lösa miljöproblemen på deras skola. TCS ska åstadkomma det genom att introducera miljöåtervinningscentraler som kommer att placeras på flera ställen.
För att finansiera det hela får andra företag möjlighet att köpa reklamplatser på återvinningscentralerna. TCS kommer tillsammans med vinnarna i de andra kategorierna att delta i riksfinalen i Älvsjö 1618 maj.
Det är bara att köra stenhårt. Vi ska eventuellt göra några förbättringar av vår logotyp tills dess, säger Johan Dahl från TCS.
Glädjande var att TUFF UF, som drivs av fyra tjejer från Gripenskolan, vann pris för Bästa affärsplan . Produkten som de utvecklat heter Doris .
Det är en studenthandbok med massor av tips inför framtiden, berättar Emma Eriksson. Som pris fick de 2000 kronor.
Framgång blev det även för Boiled Records UF bestående av elever från Tessinskolan. De fick motta andrapris inom kategorin Bästa reklamfilm.
Produkten som de säljer är olika slags väggklockor tillverkade av vinylskivor.
Det har varit jätteroligt, säger Andreas Reibring från Boiled Records trots att företaget har krävt en hel del tid.
Simon Rothstein, regionschef för Ung Företagsamhet tycker att mässan fungerat jättebra.
Efter en intensiv dag tackade han avslutningsvis alla utställare och önskade allihopa välkomna till nästa år igen.
Gustaf Hammarlund
Fakta / Vinnare
Bästa företag: TrashCan
of Sweden UF
Bästa produkt: Gem UF
Bästa innovation: Simple
T-shirt UF
Bästa säljare: Mariella Boström från Till Bords UF
Bästa logotyp: TrashCan
of Sweden UF
Bästa affärsplan: Tuff UF
Bästa mässmonter: Glasic UF
Bästa webbsida: Tvålfager UF
Bästa reklamfilm: Tvålfager UF
Miljöpriset: TrashCan
of Sweden UF
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!