Hälften av pizzeriorna slarvar med rengöring
Hälften av länets pizzerior uppvisade brister i rengöringen när kommunala miljö- och hälsoskyddsinspektörer kontrollerade dem i våras. Tre fjärdedelar av pizzeriorna saknade städscheman. Vissa hade inte ens städutrymme.
_ Tvärtom blir de mer medvetna då kontroller väntas.
För två år sedan undersöktes rengöringen på restauranger i länet. Resultatet var skrämmande tre fjärdedelar fick anmärkning.
Så pizzerior är lite bättre, konstaterar miljö- och hälsoskyddsinspektörerna.
De är Johan Berggren och Karin Bergmark i Nyköping samt Patrik Holmer i Oxelösund. Med länsveterinären framhåller de att Sörmland ligger i frontlinjen ifråga om livsmedelstillsyn. Andra kommuners problem med otillräckliga resurser vilket fått Livsmedelsverket att reagera kraftigt _ finns inte här.
Vi har resurser och bra samarbete. Det är viktigt med lokalkännedom och närkontakt med näringsidkare, säger Per Jonsson.
För konsumenter är det bra om de som ska ingripa sitter nära, menar Patrik Holmer.
I denna kontroll har vi verkligen ansträngt oss för att få fram likvärdig bedömning, berättar Johan Berggren.
Först medverkade alla inspektörer i en testinspektion så att man fick en gemensam norm för rengöring. Vid övriga kontroller deltog två inspektörer, från olika kommuner för opartiskhetens skull.
De allra flesta av länets pizzerior inspekterades, totalt 132 stycken. Av dessa hade en enda, en pizzeria i Flen, inga hygieniska brister alls.
Tre fjärdedelar saknade skriftliga städscheman som är ett lagkrav sedan tio år tillbaka. 31 pizzerior hade inte ens städutrymmen.
Oftast gällde det äldre pizzerior.
Diskrum ska vara åtskilda från rum där mat bereds. Hela näringsstället ska vara organiserat i ett flöde. Flera äldre pizzerior hade dåligt flöde. Nedkylning av matvaror var det si och så med.
Det är viktigt att veta varför uppskurna grönsaker är känsliga och varför de ska kylas, säger Per Holmer.
Kommunerna Nyköping och Oxelösund har som särskild service erbjudit hygienutbildning åt näringdsidkare, trots att sådan är branschens eget ansvar.
Utbildningarna har varit välbesökta. Fortsättning önskades och hölls i februari. Då fick deltagarna betala själva och det gjorde de gärna, berättar Johan Berggren.
Pizzerior med allvarliga brister har följts upp med återbesök. 94 procent fick då godkänt. I fyra fall var rengöringen fortfarande allvarligt bristfällig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!