Hamn i Norrköping kan bli farlig konkurrent
Norrköpings hamn hoppas bli en av landets fyra största hamnar och konkurrera starkt med Mälardalen om godstransporterna. Hur påverkar det Oxelösunds hamn och hela logistiken i södra Sörmland?
Jag är imponerad av den regionala samling man har mobiliserat i Norrköping och jag är imponerad av satsningarna, men de manar till eftertanke, säger han.
Oxelösunds hamn har en stabil och säker position. Vi är en nischhamn med SSAB som den viktigaste kunden. Vi har bulkhantering i stort och smått tonnage och jag tror inte att Norrköping tar vår nuvarande trafik.
Däremot kan Norrköpings hamn bli en farlig konkurrent om framtida trafik och det gäller bland annat containertrafiken. Den ökar kraftigt i hela världshandeln och är en viktig komponent för expansionen av Oxelösunds hamn.
Vi behöver mer krankapacitet, säger han och avser investeringsplanerna i en ny styckegodskran för 30 miljoner kronor.
En ännu större konkurrensfördel ser Erik Zetterlund i satsningen på ett nytt hamnområde på Stegeludden, ett stenkast från Gamla Oxelösund. Det är en satsning i 700-miljonersklassen och binder samman Oxelösunds hamn med SSAB:s stålhamn. Med ett nytt hamnområde kan ett fartyg gå in i Oxelösunds hamn och stålhamnen med ett enda anlöp. I dag måste samma fartyg med ärenden i de båda hamnarna göra två anlöp. Stegeluddsärendet ligger just nu på Miljödomstolens bord för beslut.
Norrköpings hamn planerar tillsammans med Norrköpings kommun och fyra statliga verk en expansion för 750 miljoner kronor på hamnen, vägar, järnvägar samt Kungsängens flygplats. Målet är att ge regionen den största tillväxten i landet år 2006 och ta upp konkurrensen med Göteborg, Stockholm och Mälardalen om framtidens godstransporter. Förhoppningen är att Norrköpings hamn ska bli ostkustens motsvarighet till Göteborg.
Några beslut är inte fattade ännu men Sjöfartsverket utreder en bredare inseglingsränna till hamnen, Vägverket tittar på hur Norrleden ska kunna knyta ihop hamnen med riksväg 51 och med E4 och på Banverkets bord ligger förslag om ny järnväg som knyter ihop hamnen med det nationella järnvägsnätet.
Luftfartsverket satsar tio miljoner på nytt och säkrare inflygningssystem på Kungsängens flygplats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!