Hamnvägens fördröjning

För Nyköpings centrumutveckling räknas en ­förlängning av Hamnvägen över TGOJ-järnvägen som en prioriterad åtgärd. Förlängingen var en tunnel som kanske skulle bli en bro – och som nu ska bli en plankorsning – som sannolikt lär få nobben av Trafikverket.
Det här är en följetong värd namnet.

Övrigt2011-06-01 05:00

För att slippa betala kostnaderna för ett tunnelbygge eller en bro lutar det nu åt att Nyköpings kommun vill bygga en vanlig plankorsning med bommar i stället. Så länge det inte blir full fart på TGOJ-trafiken så är det säkert möjligt att ha. Men vad som är möjligt och vad Trafikverket önskar är inte nödvändigtvis samma sak. Det fick Nyköpingsalliansen erfara när den försökte klara av frågan under den förra mandatperioden.
Det sägs att Hamnvägens förlängning diskuterades för första gången redan 1946. Inget har hänt ännu, men ärendet har åtminstone drivits av samtliga Nyköpings Allianspartier, i olika omgångar.
Efter maktskiftet i höstas så drog den nya rödgröna kommunledningen i nödbromsen och bestämde sig för att utreda förlängningen ytterligare en gång. Bland annat hänvisade de rödgröna till osäkra markförhållanden samt att det skulle bli för dyrt att bygga en tunnel. Sannolikt skiljer det 100 miljoner kronor i kostnad mellan tunnel/bro och en plankorsning, så kostnaden är en besvärande faktor. Samtidigt ska man inte sticka under stol med att det även, framför allt inom Miljöpartiet, har höjts röster mot själva övergången eftersom det skulle ”gynna” bil- och lastbilstrafiken.
Nåja. Om kommunen nu gör en ny detaljplan där en plankorsning över järnvägen ingår, så måste Trafikverket säga ja eller nej till detta. Säger verket nej kan kommunen överklaga till regeringen, som då definitivt får avgöra frågan.

Det vi kan räkna med är att en förlängning av Hamnvägen och de utvecklingsmöjligheter som det medför, inte blir möjlig före 2014. Processen ser mer och mer ut att likna en evig rondell, där det är tillåtet att köra max fyra varv och aldrig passera spåren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om