Han förenklar för konsumenterna
Vi är ingen maktfaktor, vi jobbar ideellt. Men konsumenterna är en bra maktfaktor och om vi agerar många får vi en förändring.
Vi försöker få en dialog med handlarna, förklarar Dag Levinsson. Vi redogör för problem som konsumenter har och handlarna redogör för sin syn på saken. Det fungerar ganska bra.
Konsumentgruppen är ansluten till Sveriges Konsument-råd och samarbetspartner till Konsumentverket.
Lobbyverksamheten och konsumenternas synpunkter har alltså många vägar att nå sitt mål. Och målet är att påverka till konsumenternas fördel.
Vi har exempelvis en fråga om förpackningar som vi driver nu. Vi tycker att det i många fall är krångligt att öppna en förpackning, exempelvis för reumatiker. Men det kan också vara onödigt för miljön att packa in en vara i så många förpackningar.
Målet är att göra det lättare för konsumenterna.
Och det finns jättesmarta lösningar redan nu.
Förutom att driva några frågor per år gör gruppen också prisundersökningar. De tittar i skyltfönster om det finns prislappar för de i fönstren utställda varorna.
Det ska det finnas men det finns de som slarvar, många tobakshandlare sätter inte ut priser till skyltfönstervarorna.
Frågor som Konsumentgruppen koncentrerar sig på kan gälla servicen inte minst efterservicen när kunden har handlat och det blir fel. Det kan också gälla hur kunderna blir bemötta i en affär.
Han berättar att det finns affärer som betalar 25 kronor i ersättning om en kassörska slår in fel vid betalningstillfället. Om kunden då upptäcker det så ska naturligtvis rättelse ske, men dessutom har ett par affärer policyn att betala en slant för misstaget.
Konsumentgruppen i Nyköping började arbeta för att får tillbaka kommunens konsumentrådgivare. Konsumentgruppen, som ju inte har några experter i sina led, kan hänvisa till Konsumentrådgivaren och vice versa.
Vi är öppna för den som vill delta och vill göra en insats, säger Dag Levinsson. Det går att agera genom medlemsorganisationen men även de som representerar sig själva och inte i första hand organisationer kan vara med.
Själv är Dag Levinsson en intresserad konsument. Han har dessutom arbetat som SO-lärare och tycker att konsumentfrågor ligger nära de ämnena.
Dessutom har jag en chans att påverka som medborgare och det handlar om demokrati. Det är ett bra sätt att utöva sin
demokratiska rättighet, säger han.
Numera är han knuten till Studiefrämjandet och det är där konsumenterna kan hitta honom om de vill kanalisera sitt missnöje som konsument.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!