Han har forskat i Dadas ursprung

Konstprofessor Tom Sandqvist är intresserad av dadaismen. Så pass att han har skrivit flera böcker i ämnet. I den senaste kullkastar han alla tidigare teorier om dadaismens uppkomst.

Övrigt2005-12-09 16:17
Dadaismen var dels en modernistisk konstriktning som blomstrade omkring 1916-1922, dels en mer handgriplig protest mot kulturens inlemmade i den sociala hierarkin. Så står det om man slår i uppslagsverket. Och det är också den bilden vi har av dadaismen. Det ses som en av de traditionella ismerna vid sidan av kubism, futurism och surrealism. Men här ber Tom Sandqvist att få reservera sig. Ty någon ism det är det, enligt honom, inte.
Man har tidigare ansett att dada går över i surrealism. Men det håller inte. Det är mer en litterär och konstnärlig hållning, men kan inte inskrivas i moderniteten, förklarar han.

I sin senaste bok Dada öst söker han Dadas ursprung. Varifrån namnet Dada kommer, finns det lika många historier till som det finns dadaister. Dadaismens ursprung är något som det har tvistats om under hela 1990-talet, och fram till i dag.
Känt är, att en grupp människor - däribland Tristan Tzara samlades på Cabaret Voltaire i Zürich under första världskriget. Här, i det neutrala Schweiz uppstod dadaismen och manifesterade sig i bullriga och kaotiska möten. Rörelsen fördes sedan vidare till Berlin och Paris. Som en protest mot det samhälle som frambringat det första världskriget skapade man en kulturell destruktivitet i form av anti-konst.

Detta är vad som är känt och som Tom Sandqvist delvis också håller med om. Han menar dock att dada uppstod tidigare, och på annat håll.
Jag har undersökt det östeuropeiska ursprunget. Jag menar att Dada till stora delar kom från Rumänien, och att den östjudiska kulturen har haft en stor betydelse för dadaismen.
Sandqvist menar att Dada inte plötsligt uppstod fullt utvecklad utan växte fram ur en levande konstnärlig tradition som fanns speciellt i Rumänien när en grupp rumänska modernister slog sig ner i Zürich. Bukarest och andra städer i Rumänien hade varit scenen för dadaliknande poesi, prosa och spektakel under åren före första världskriget. Förgrundsgestalt var Tristian Tzara. Tzara, som själv myntade begreppet Dada, inspirerad av sin egen födelsedag och ett ortodoxt helgon, var på Cabaret Voltaire den där kvällen tillsammans med Marcel, bröderna Janco och Athur Segal, alla rumäner.

Det är ingen tillfällighet, menar Tom Sandqvist, att så många av de första dadaisterna var rumäner. Han spårar dadaismens ursprung i källor som symbolism, futurism och folklore. Han betonar sammanhanget mellan modernistiska rumäner och Östeuropas jiddisch tradition. Tristian Tzara, bröderna Janco och Arthur Segal växte upp i den judiska kulturen och traditionen.
Över 30 års engagemang har mynnat ut i ett av hans längsta forskningsprojekt. Eftersom det var en enorm brist på resurser, bland annat fanns det inte kopieringsmaskiner i Bukarest när han började 96-97, har det varit svårt. Det har också varit svårt att få fram empiriska fakta, såsom sysselsättningar för de personerna han har sökt bakgrunden till.
Antisemitismen är fortfarande stor i Rumänien, så det har känts lite som att jag har blivit motarbetad, säger Tom Sandqvist.

I och med sin forskning har han kunnat ställa viktiga frågeställningar. Ur vilket sammanhang kommer grundarna? Har det judiska någon betydelse?
Jag har ett unikt perspektiv som ingen har brytt som om tidigare.
För ursprunget är fundamentalt, menar Tom Sandqvist. Det är bara ingen som har visat på det tidigare.
Han säger att ju mer man gräver i dada, desto djupare kommer man.
Det finns vissa paralleller till det postmoderna tillståndet. Och sanningsbegreppet håller på att relativiteras. Kan vi säga att något är sant längre?
Det blir som i dada, där sant är falskt och falskt är sant. Dada handlar ju om allt inget på samma gång.

Boken har nyligen givits ut på svenska, och utkommer även på engelska på det amerikanska förlaget MIT Press i januari. Nu väntar Tom Sandqvist på att reaktionerna ska komma.
Man kommer att ställa nya frågor, i och med att jag uppmärksammar hittills ouppmärksammade delar av rörelsens ursprung, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om