Nyköpingsbon Kenneth Dahlberg var i oktober 1974 med i Orkan - en stor militär övning i södra Sverige. Två allvarliga olyckor inträffade. Den 2 oktober störtade en Saab J35 Draken och piloten skadades, den 5 oktober störtade en Saab 32 Lansen, på grund av fågelkollision, och föraren omkom.
– På den tiden hände många flygolyckor inom Flygvapnet. Bara under 1974 inträffade 14 totalhaverier, i vilka sex omkom, berättar Kenneth.
Fyra dagar efter dödsolyckan avslutades övningen som planerat. 27 man – befäl, tekniker, underofficerare och värnpliktiga – gick ombord på en DC-3, som skulle transportera dem från Kalmar till Nyköping. Kenneth Dahlberg, som då var flygnavigatör, var en av dem. Han såg fram emot att komma hem till gravida hustrun Marianne och treåriga dottern Anneli.
– Resan var lite skuttig. Men jag uppfattade aldrig att någon av oss ombord var rädd.
Klockan 14.17 gick planet i kraftig sidvind in för landning i Nyköping. Piloten tappade kontrollen. Ena vingen kolliderade med ett träd, planet roterade 180 grader, fortsatte baklänges flera hundra meter och kraschade i stenig terräng.
Teknikern Sören Wennerberg befann sig på taxibanan – banan mellan landningsbanan och uppställningsplattan – när han på Flygvapnets radio fick höra om olyckan, som just inträffat.
– När jag fick se kärran, så sönderslagen som den var, trodde jag att ingen hade överlevt, berättar han.
Piloten fick en lindrig hjärnskakning samt sårskador i panna och bakhuvud, en flygtekniker ådrog sig en spricka i ett revben, men alla ombord överlevde och kunde själva ta sig ut ur planet, vars ena motor brann.
Piloten fick en lindrig hjärnskakning samt repor i ansiktet, en flygtekniker ådrog sig en revbensskada, men alla ombord överlevde och kunde själva ta sig ut ur planet, vars ena motor brann.
– Det kunde ha blivit Flygvapnets värsta haveri, säger Kenneth Dahlberg eftertänksamt.
Dagen efter kraschen rapporterade bland andra Södermanlands Nyheter, Folket och Aftonbladet om olyckan.
– Sedan tystnade medierna. Det var lite märkligt. Men det var väl för att det gick bra kanske, funderar Kenneth Dahlberg.
Han hade några dagars planerad ledighet efter övningen. Men på måndagen var han som vanligt tillbaka på divisionen igen.
– Det var inte tal om krishantering på den tiden.
Hade du behövt det?
– Nej. Försvaret testade ju alla som antogs och vi hade nog alla en bra förmåga att hantera kriser.
Under Kenneth Dahlbergs långa karriär inom Flygvapnet har han vid några tillfällen varit ombord på plan som glidit av landningsbanan. Han har arbetat med piloter som överlevt flygkrascher, men han har också förlorat flera medarbetare i flygolyckor. Trots det är han inte rädd för att flyga.
– Nej. I samband med semesterresor åker jag passagerarplan. Däremot skulle jag inte vilja följa med i ett ultralätt flygplan.