Här är dödens väg

Dödens väg är motorvägen. Här inträffar de flesta dödsolyckorna i trafiken i Södermanlands län inte på de sämre och mindre vägarna.

Övrigt2006-06-20 23:55
Motorvägen i sig är säker att färdas på men det är hastigheterna som måste ner, säger Lars Nordquist, vid trafiksäkerhetsföreningen NTF:s länsförbund i Sörmland.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro, är inte dåliga vägar som till exempel väg 53 mellan Nyköping och Eskilstuna lika olycksdrabbade som motorvägarna.
Alla klagar på dessa vägar men det kan faktiskt vara en av anledningarna till varför det inte sker så många svåra olyckor här.
Alla vet om att de är i dåligt skick och de flesta kör därför mer försiktigt, säger Lars Nordquist.

Sedan 2004 har det inom länsgränserna inte inträffat en enda dödsolycka på väg 53.
På väg 223 mellan Nyköping och Gnesta har det inträffat en dödsolycka sedan dess, och även på väg 57 mot Järna.
Däremot är väg 55 (NorrköpingUppsala, via Katrineholm) det stora undantaget. Här har det inträffat sju dödsolyckor under de senaste två åren.
Man önskar att Vägverket satsade mer på de genomfartsstråk som finns i länet. Antingen får man anpassa vägen efter hastigheten eller så får man göra tvärtom, säger Lars Nordquist.
Dessutom måste polisens övervakning bli betydligt mer frekvent, menar han.
Men han påminner samtidigt om det egna ansvaret.
Det allra viktigaste jag har att säga är: Sänk hastigheten. Skulle vi göra det skulle vi spara 170 liv i landet varje år, säger Lars Nordquist.
Det handlar inte bara om att hålla sig till hastighetsbegränsningarna utan även anpassa hastigheten efter den egna körförmågan.
Många olyckor beror på att föraren har varit för trött och nickat till vid ratten.
Mellan tre och fem dödsolyckor inträffar på E4 och E20 varje år, inom länets gränser.

Ta en paus det behövs bara några minuter i stället för att stressa fram till resmålet. Detta gäller även för kortare sträckor, om man är utarbetad och trött, säger Lars Nordquist.
Statistiken ser mörk ut hittills i år har redan sex människor mist livet i trafiken i Sörmland.
Och då har vi ännu inte kommit till de stora trafikhelgerna midsommar och jul, säger Lars Nordquist.
I snitt dör 12 personer per år i trafiken i länet, men förra året skördades 15 dödsoffer.
Under de kommande åren planeras en om- och nybyggnation på väg 55 och 52 (från Nyköping mot Katrineholm) som givits högsta prioritet i Vägverkets länstransportplan för Södermanlands län.
Vi kan inte bygga bort alla riskerna. Det krävs också att bilisterna gör sitt och håller hastighetsgränserna, använder bilbälte och är nyktra, säger Peter Linnskog, trafiksäkerhetssamordnare för region Mälardalen vid Vägverket.

Polisen tar också hårdare tag mot så kallad aggressiv körning, som onödiga omkörningar och provocerande beteende.
Dessutom har böterna för fortkörning höjts. Kameraövervakningen på motorvägarna ska utökas på sikt och i fortsättningen kommer polisen att bli strängare i sin bedömning även vid ringa hastighetsöverträdelser, enligt den nya strategi som antogs i april i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om