Här är svar på de tre frågorna om trafiken
Fråga 1. I Trafikförordningen (TrF 8 kap) kan man läsa följande om gågata:
1 § På en gågata och gårdsgata gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.
På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan.
Av ovanstående kan man utläsa att det inte finns något förbud mot cykel (som ju är ett fordon men inte ett motordrivet fordon) på gågatan.
Som du skriver i din insändare är V Storgatan i juridisk mening inte en gågata utan en gång- och cykelväg. Tvärgatorna (Bagaregatan, Brunnsgatan, V Storgatan och Slottsgatan) däremot är skyltade som gågator på de delar där de passerar över V Storgatan. På dessa gator gäller alltså ovanstående regler.
Fråga 2. Sedan mer än 10 år tillbaka har vi upphört att förnya s k spärrlinje mellan gång- och cykelbanor. Ett av skälen till detta var att vi inte funnit att en sådan linje ger någon avgörande trafiksäkerhetseffekt eftersom många uppfattat den som mittlinje. Väldigt få respekterade att man enligt lagen inte med något hjul får överskrida denna linje.
Ett annat bidragande skäl är kravet på besparing. Vi vill därför hellre prioritera att måla övergångsställen, mittlinjer och parkeringsrutor än dessa linjer.
När det gäller mopedfrågan har du rätt i att moped klass 1 är tillåten på gång- och cykelbana. Moped klass 1 tillåts köra i 25 km/tim. Vi ser inte detta som ett stort problem.
Om detta mot förmodan blir ett problem har kommunen möjlighet att förbjuda mopeder helt på gång- och cykelbanan.
Fråga 3. Det är riktigt att högertrafik gäller i Sverige även för cyklar. Vi har därför valt att skylta enkelriktade cykelbanor på sådant sätt att man kan läsa skylten endast på höger sida om körbanan. Vi har däremot inte skyltat med skylten Förbud mot infart på den vänstra sidan eftersom det skulle medföra en avsevärd utökning av skyltfloran.
I de fall vi bedömt att gång- och cykelbanan är så bred att den kan tillåtas för dubbelriktad cykeltrafik eller där det bara finns en gång- och cykelbana längs ena sidan, skyltar vi den från båda håll.
Hans Nilsson
trafikplanerare, gatuavdelningen, Nyköpings kommun
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!