Här får Banverket egen mast

Banverket håller på att bygga ett eget mobiltelefon- och radiosystem med cirka 800 basradiostationer, så kallade siter. En av dess kommer att placeras i Oxelösund, något som man fick bygglov för i torsdags.

Övrigt2002-01-25 23:58
Systemet, som har ett eget frekvensband, arbetar helt oberoende av det system som allmänheten använder. Detta är helt nödvändigt vid till exempel en katastrofsituation då det allmänna nätet kan blockeras eller helt slås ut. Det allmänna nätet har heller inte full täckning utefter järnvägens sträckning.
Det nya, egna systemet kommer att ersätta samtliga mobiltelefon- och radiosystem som används inom järnvägen i dag, system som i dag är föråldrade. Det var den Internationella Järnvägsunionen (UIC) som 1992 tog ett beslut om ett gemensamt kommunikationssystem byggt på GSM-standard.
I Sverige började man bygga på systemet Svensk Internationell Radio för järnväg (SIR) 1994 och målet är att systemet skall vara färdigbyggt 2003.
Varje site består av en mast på maximalt 42 meter och ett mindre teknikhus. I Oxelösund kommer masten, en fackverkskonstruktion utan vajrar, att bli maximal, det vill säga 42 meter och ligga invid Banverkets tidigare byggda teknikhus för bland annat ställverk mitt emot Statoils bensinstation.
De nya masterna kommer alltså inte att få någon kommersiell användning utan skall bara tillgodose de så kallade operativa behoven som järnvägen har. Dessa omfattar bland annat en mängd nya funktioner som generalanrop, gruppanrop, funktionsnummeranrop, positionsberoende samtalsstyrning och prioriterade samtal med uppkopplingstid på ner mot en sekund.
Banverket har även försökt lokalisera anläggningen till egen mark där man även kan utnyttja redan befintlig optofiberkabel för vidareföring av signalerna. Varken Luftfartsverket, försvarsmakten och länsstyrelsen har haft något att erinra mot uppförandet av masten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om