Hårda tag väntas på Björshults rallycross

Han började med med gokart, nu är det rallycross som gäller. Johnny Algothsson, 20 år, är i början av sin racingkarriär och på söndag tävlar han på hemmabanan vid Björshult.

Övrigt2001-08-09 23:14
På släpet står en Volvo 240, årmodell tidigt 80-tal. Normalt en ordinär gubbracer, men skenet bedrar.
Under huven sitter en motor med ett par hundra hästkrafter som Johnny ska tygla under tre intensiva varv på rallycrossbanan vid Björshult. Det väntar en hemmatävling i Svealandscupen på söndag, den femte av totalt tio, och Johnny Algothsson håller en fin tredjeplats i klass 4.
Men tro inte att hemmabana betyder fördel för Johnny.
Nej, jag gillar inte grusbanor eftersom jag tidigare har tävlat i gokart och då handlar det ju bara om asfalt, säger Johnny som knappt har kört någonting på Björshultbanan.
Jag har inte tränat där men varit med i ett klubbmästerskap, säger han.
Klubbkompisarna Andreas Holm, 27 år, och Christian Dunkhols, 27 år, har varit med längre. Andreas tävlar i klass 1 super nationell och Christian i klass 2, båda kör Volvo.
Andreas är inne på sin femte säsong men det har gått tungt i år.
Motorn har varit trasig och så blev det ebb i kassan, säger Andreas och sammanfattar med några få ord motorsportens bistra villkor behovet av sponsorstöd eller ett oväntat miljonarv från någon okänd faster.
Bara däcken kostar ett par tusen kronor styck och håller i två tävlingar. Motorerna trimmas och bilarna utrustas enligt alla säkerhetskrav, det finns bara ett sätt att klara ekonomin.
Man får skruva och meka själv, det är inte lika roligt som att köra, men annars skulle det aldrig fungera, säger Christian Dunkhols.
Ändå kommer det aldrig någonsin några avundsjuka gliringar mot konkurrenter som har det bättre ställt. Motorsporten är sådan, alla känner alla och ställer upp för varandra under tävlingarna.
På banan är det hårda tag men annars är alla kompisar, säger Andreas Holm.
Och hårda tag lär det bli på söndag när startflaggan faller på Björshult. Den som har sett folkrace vet också att det blir påkörningar och tacklingar, sådant är dock inte tillåtet i rallycross. Istället handlar det om att få den perfekta starten, där ligger nyckeln till heatseger, och det kommer att gå undan.
Visserligen tillåter inte banan några vildsinta topphastigheter men accelerationen är desto häftigare.
0100 på 4,5 sekunder, säger Andreas vars kantiga Volvo 940 gömmer en racermotor på 285 hästkrafter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om