Hela staden mörklades
Alf Ericsson befinner sig fortfarande i beredskapstiden i sina minnen. Nu kommer avslöjanden av annat slag.
Det handlade exempelvis om ström i järnsängar och strömförande stolar.
15 000 volt likström ger en ordentlig stöt, säger Alf oskyldigt.
Så berättar han om den gången han mörklade Nora på julafton.
Jag satt och jobbade med en lampa, på den tiden jobbade man även på julafton. Då kom det in en kille som kapade ved och undrade om jag inte kunde ta på mig stolpskorna och hjälpa honom att koppla in hans elkabel i utkanten av stan.
Alf hjälpte honom, klättrade upp i stolpen och började ansluta kablarna. Han lade fast första fasen och den andra och klättrade vidare till tredje fasen. Då räckte inte kabeln utan han fick dra i den. När han gjorde klart för att koppla kände han hur armarna drogs mot varandra, kramades ihop så det blev kontakt med den andra fasen, ett eldsken och det blev svart i hela staden.
Kabeln var skarvad och isolerad med vedträ(!) och hade gått isär när han drog i den.
Så kom basen, berättar Alf. Det blev ett drygt jobb, det var många brytare som hade löst ut.
Alf löser problemen när de dyker upp. Tiden för muck nalkades. En vecka kvar.
Vi hade inget att göra och undrade varför vi skulle vänta en vecka, berättar Alf. Jo, blodprov skulle tas. Vi letade rätt på sjukvårdaren och satte honom i arbete och dagen därpå lämnade vi in vår utrustning och åkte hem.
1942 åkte Alf till Nyköping för att börja en civilanställning på F11:s flottiljverkstad. Det var under Capronitiden, ett italienskt flygplan som användes för spaningsuppdrag. Ving- konstruktionen av trä var klen och klarade inte hårda belastningar.
Vi stod på fältet och såg hur en vinge föll av flygplanet. Det var många som gick åt i olyckor med Caproni.. Det beslutades att vingarna skulle förstärkas så alla snickare i hela Sverige kallades in för att jobba med detta. Då hade vi fått riva ut alla elkablar i alla flygplan, berättar Alf. När de nya vingarna var klara stod flygplanen där tills jag tröttnade och började lägga in kablarna igen. Det blev inspektion och jag fick ansvaret för att återmonteringen blev likadan i alla flygplan.
Så blev det Fll för Alf. Men han har också varit ute mycket i landet på olika jobb. Under flera år var han också lärare i Halmstad, ända tills hans hustru tyckte att hon fick vara ensam alltför mycket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!