Hemmaförarna åkte fort

Det var flera hemmaförare som bjöd på folkraceunderhållning i toppklass när tvådagarstävlingen på Björshult avgjordes. Superfinaltvåan Mikael Karlsson, vinnaren för bakhjulsdrivna bilar Joakim Sköld och Jocke Andersson som försvarade titeln i juniorklassen var de tre allra vassaste.

Övrigt2005-06-12 23:41
När förarna i helgens avslutande superfinal, där hela helgens bästa ekipage fanns på plats, var glädjande nog hälften hemmaförare. Annicka Karlsson i en Saab och Åke Pettersson i sin Opel räckte inte riktigt till för tätstriden.
Det gjorde däremot Mikael Karlsson från Nyköpings Folkraceklubb som mycket snyggt rattade sitt slagskepp till folkracebil, en ilsket apelsinfärgad Volvo 740, till en slutlig andraplats. Örebrokillen Christoffer Mossberg försökte endera gången på utsidan, på insidan och rakt på men förbi kom han inte.

Överlägsen etta blev Mikael Thiman från MSK Kvarnvingarna som givetvis inte fick behålla sin segerbil från i fjol, men årets Amazon räckte också den till vinst. Detta trots att motorn kokade under slutdelen av samtliga heat under helgen på Björshult.
En annan som försvarade sin titel var SMK Nyköping-junioren Jocke Andersson.
I juniorernas dramatiska A-final var det ett tag tre hemmaförare i topp, sedan två men på de sista meterna fick också Jonathan Thunström ge sig för Botkyrkas Magnus Jansson. Vid det laget stod Jocke Andersson i en viss särklass efter att ha attackerat
i precis rätt tillfälle när tre bilar i bredd gick in mot kurvan vid startplattan.
Jag valde att ligga och avvakta när det var hårdkörning där framme trodde att de förr eller senare skulle kroka ihop. Och så blev det ju också, ler Jocke Andersson.

Hans Saab hade gått prickfritt hela helgen och det kunde inte speciellt många förare konstatera efteråt.
Det kunde nästan inte ha gått bättre. Motorn har varit pigg hela helgen trots att den är helt original. Väghållningen är väl det allra bästa med den här bilen, säger Jocke belåtet efter att ha infriat sitt eget högt ställda mål med helgen.
Det var bara en sak som oroade...
Mm, det finns ju en klar risk att bilen blir såld, men det är inte helt säkert. Jag ska lägga ett eget säkerhetsbud så får vi se, säger Jocke lite oroligt.

Det är folkraceförarens vardag. Succébilarna är till salu efteråt och kön till anbudsluckan var sällan kortare än fem personer lång.
Joakim Skölds bil kom aldrig fram till målet i superfinalen. Han förorsakade dagens råaste publikgarv när ett hjul studsade ända upp till depån.
Det är en gång för alla inte bra med lättmetallfälgar. Två bultar hade gått helt av, ler Sköld när han efteråt synar det hjulet.

Han kunde kosta på sig både det där smilet och en piruett när han klev ur bilen. Först vann Sköld B-finalen för framhjulsdrivna bilar. Och sen även A-finalen efter det mest dramatiska slutvarvet som undertecknad har sett på Björshult. Krille Granfors från SMK Södermanland var på väg att tappa sin jätteledning i ett krutpaket till Micra som inte gjorde många knyck på de sista två varven. Vilt satsande Norrköpingskillen Magnus Andersson såg ut att vara förbi när han häktades upp och välte i ingången till sista kurvan. Ur det nästan osannolika kaoset stack så Sköld förbi och tog hem A-finalskubbningen.

Och snacka om att det kändes skönt. Vinst i en av mina första A-finaler i det som är min comeback får jag vara jättenöjd med. Jag deppar inte det minsta över det tappade hjulet i superfinalen och den missade fjärdeplatsen jag hade då, säger Joakim Sköld.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om