I annonser skriver Svenska guld och myntbörsen att de betalar upp till 380 kronor per gram guld. Men den som nappar på reklamen och tar med sig sina smycken när guldhandlaren besöker Nyköping, riskerar att bli besviken.
Den guldtacka som SN prövade att sälja, vägde 31,1 gram och var på 24 karat. Det finns inget bättre guld och därför borde priset bli det bästa möjliga, enligt expertisen. Om uppgifterna i annonsen stämmer borde guldtackan ge 11 818 kronor. Men vi erbjöds 6 600 kronor.
Efter testet hävdar Stefan Dag, ägare till Svenska guld och myntbörsen, att uppgifterna i annonsen inte är vilseledande.
– Vi betalar upp till 380 kronor per gram. Det gör vi om vi till exempel får in en ring med samlarvärde eller ett värdefullt gammalt mynt.
Men då är det ju inte guldet ni betalar för, utan för samlarvärdet?
– Nä, så kan man inte säga. Vi betalar per gram guld.
Du är inte rädd för att de som läser annonsen ska känna sig vilseledda?
– Vi kan inte förklara allt i en annons, men är tydliga när de kommer till oss, säger Stefan Dag.
Brakarat är en annan resande guldhandlare som nyligen har varit i Nyköping och Trosa. I sina annonser skriver företaget att de köper 18 karats guld för upp till 360 kronor per gram.
Enligt lokala guldhandlare i Nyköping, Göran Wallnér på HB Invest Corona och Peter Sellén på Ateljé Teboon, är även denna uppgift orimlig. Världsmarknadspriset för 24 karats guld är 275 kronor per gram och för 18 karat är det ungefär 206 kronor per gram.
– Att köpa 18 karats guld för 360 kronor per gram, är som att köpa en hundralapp för tvåhundra kronor, säger Peter Sellén.
Peter Leijonswärd, ägare till Brakarat, har samma förklaring som Stefan Dag på Svenska guld och myntbörsen. Brakarat betalar upp till 360 kronor per gram om det till exempel handlar om ett attraktivt smycke.
– Det handlar absolut inte om ett lockpris, säger Peter Leijonswärd.
På Konsumentverket bedömer man att denna typ av marknadsföring möjligen kan strida mot marknadsföringslagen. Förklaringen att man betalar upp till 360 eller 380 kronor per gram, för vissa speciella föremål räcker inte, berättar Maria Wackerfeldt, jurist.
– Det viktiga är hur en genomsnittlig konsument uppfattar annonsen. Här borde företagen kanske vara tydligare och skriva ut att det handlar om vissa specifika föremål, säger hon.