På onsdag lanseras den nya näringslivsstrategin i Nyköping på kommunens företagslunch. Målen har höjts för antalet nöjda företagare och kvaliteten på den kommunala servicen. Strategin i sig är en fortsättning på den tidigare strategin från 2014, men i dag presenteras också en handlingsplan som har arbetats fram av kommunen och företagen gemensamt.
– Företag och våra företagsfrämjande organisatoner har varit med i arbetet. Vi är ett team, säger näringslivschef Maria Karlsson.
Den nya strategin ska gälla till 2023 och tills dess ska Nyköping ha blivit bättre för företagen.
– Vi är mer målmedvetna, vi går på bredd och kraftsamlar verkligen. Vi höjer ambitionsnivån ganska rejält, säger Maria Karlsson.
[fakta nr="1"]
Målsättningen är högre på flera områden. Exempelvis ska betyget i Svenskt näringslivs årliga rankning vara 4,0 år 2023, jämfört med 3,2 förra året. Kommunens service och myndighetsutövning, som ibland kritiseras av företagen, ska också bli bättre i rankningar som görs. Antalet arbetstillfällen ska stadigt öka i kommunen med 2 procent per år. Det är något som innebär en extra utmaning eftesom digitaliseringen (där Nyköpingsföretagen också måste hänga med) leder till att vissa jobb försvinner.
Men den största utmaningen för Nyköping just nu är bristen på arbetskraft. Det saknas personal med rätt kompetens i bland annat byggsektorn, it-sektorn och vården.
På onsdagen presenteras också en handlingsplan med aktiviteter under året.
– Strategin sträcker sig till 2023, men det behöver också ske saker nu, säger Maria Karlsson.
Ett beslut om att anta den nya strategin ska fattas på kommunstyrelsen nästa vecka.