Det handlar om ett samarbete mellan bland annat kommun och näringsliv där tanken är att elever på Trosas högstadieskolor praktiskt ska testa på olika aktiviteter. Tomtaklintskolans elever har exempelvis jobbat med att boka egna företagsbesök och sedan uppsökt företagare man kunnat ställa frågor till kring det aktuella yrket, bland annat har bokhandeln och Trosagården fått besök av lite pirriga men nyfikna elever.
Resultatet har eleverna sedan presenterat under veckan. Trosas näringslivschef Jonas Ivervall har förberett och morskat upp ungdomar inför företagsmöten, intervjuer och träffar med lokala drakar i Draknästet, som går ut på att presentera en företagsidé.
– Jag gick igenom lite affärsidéer, målgrupper och sådana saker. De var väl kanske lite förvirrade i början och det är klart att det är nervöst att stå inför sina kompisar också. Men de har varit väldigt duktiga, säger Jonas Ivervall.
Eleverna har fått gymnasieinformation och gjort individuella intressetester. Under onsdagen var det även gymnasiemässa på både Tomtaklint och Hedebyskolan, som avslutade årets Framtidsvecka med Draknästet.
– Det är väl åttonde året vi kör Framtidsveckan nu och det känns etablerat och återkommande. Men det finns även en stor efterfrågan. Redan i ett tidigt skede har elever gått till rektorer och frågat om när framtidsveckan kommer vara i år. Det är ett bra avbrott, men det ryms även inom samhällskunskapsområdet, säger Jonas Ivervall.