Höjda straff för rattfylleri har liten förebyggande effekt
De allra flesta är mycket negativa till alkohol bakom ratten. Därför är det viktigt att straffpåföljden upplevs som rimlig. En i grunden mycket viktigare fråga är hur vi minskar de orimligt höga siffrorna (14 000 till 16 000 per dygn) för antalet onyktra förare i trafiken.
Höjda maximistraff för grovt rattfylleri med dödlig utgång torde ha mycket liten förebyggande effekt. Att mista körkortet, som inte är en straffpåföljd, är nog för de flesta icke missbrukare en mycket viktig förebyggande faktor. Missbrukare av alkohol och andra droger behöver annan adekvat och långsiktig hjälp för att inte återfalla till nya rattfylleribrott.
Den så kallade Skellefteåmodellen kan vara en metod att bryta ett missbruk. Skellefteåmodellens syfte är att minska antalet påverkade förare genom att minska återfallen och ge de förare som är alkohol- eller drogberoende hjälp att ta itu med sitt missbruk.
Ju snabbare dessa människor kommer i kontakt med vården, desto mindre blir deras och andras lidande och dessutom sänks samhällets kostnader.
För Södermanlands läns
Nykterhetsförbund
Leif Karlsson
ordförande
Jörgen Carlsson
konsulent
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!