Hos veteranmästaren står inget still
Ta andra grusvägen till höger efter rondellen. Då ser du bussen.Det kan man säga. Bussen är gigantisk. Han har inrett den själv, säger Bo Warmenius hustru Git. Jag har till och med höjt den 60 centimeter för att få plats för tävlingsbilarna, säger Bo Warmenius själv.
I bussen finns sovplatser för åtta personer.
Bo kom i måndags hem med en färsk EM-seger. Nu har han sammanlagt sju segrar, i två klasser, GT och entimmesrace.
Lika många bucklor som Schumacher, skojar han.
Det handlar om veteranbilar, i det här fallet Lotus.
Men, avslöjar Bo, det finns nog bara rattstången kvar från 1965, allt annat är nytt. Man bygger på racekomponenter, som är lättare.
Bilen går upp mot 250 km per timme och tävlingsbanorna är Nürnburg Ring, Monsa, Imola och andra välkända banor. De gånger som en deltävling körs i Sverige är det på Anderstorp.
Tillsammans med Gunnar Turebrand kör han entimmeslopp där förarna byter efter en halvtimme.
Det är kul, försäkrar Bo.
Bo började sin karriär med att bygga radiostyrda flygplan. Det var där han lärde sig tålamod, påstår han. Så började han köra rally och det gick bra, det visar hyllorna i verkstaden, som är fyllda av bucklor. Under ett uppehåll på tio år byggde han en Formel 1-liknande bil som han hade att leka med. Så började han med veteranbilsracingen. Och han bygger grejorna själv. Förbereder nya motorer och växellådor på vintrarna så det bara är att byta om något skulle gå sönder på en tävling.
All semester går åt till att tävla, säger han.
Och alla pengar. Men för sin tävlingsverksamhet har han sponsorer så om inget går sönder går det runt.
Intresset för tävlingarna är stort. Bo berättar att 80 000 personer var på Nürnburg Ring. Mellan 20 och 40 ekipage deltar i varje klass. Själv har han nu hållit på i tio år och känner de övriga medtävlarna väl.
Vi har lite roligare än Formel 1-gängen, säger han. Vi lånar grejor av varandra men när det är tävling då är det tävling. Våra bilar är svårare att hantera är en Formel 1-bil. Det fordras mer körskicklighet än i modern racing.
Sitt vardagsarbete har Bo som forskningsingenjör på Scania i Södertälje.
Jag byggde min första gokart när jag var tolv år.
Nu försöker han få sina barnbarn intresserade av gokart. Han har tio och fem av dem har redan licens.
Hustru Git har varit med på resorna men avstår numera eftersom ryggen inte orkar.
Jag har tillräckligt att göra med mina hundar och med trädgården, säger hon och ser ut över det ganska nyköpta stället Söralund utanför Gnesta.
Tidigare bodde de i Nykvarn, men det här ställe passar bättre till Bos alla bilar och verktyg.
På gården står en trailer.
Jag ska köpa upp säd, och lasta i den och elda, förklarar Bo och visar sin nyinstallerade pelletsanläggning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!