Hot går aldrig hem – och ska inte göra det

Övrigt2013-08-21 05:00

Flygbolaget Ryanairs stämningshot mot SN väcker fler följdfrågor än om företaget bara hade svarat på frågorna. Försöket att tysta budbäraren är ett anmärkningsvärt agerande (SN 20/8).

I ett antal artiklar har SN bland annat rapporterat om hur piloter uttrycker en oro för flygsäkerheten (SN 14/9) samt att bolaget vid ett tillfälle hade raderat inspelningarna i den så kallade svarta lådan efter en nödlandning på Skavsta (SN 17/8). Inför publiceringen av gårdagens artiklar, där ett antal piloter anonymt framförde kritik mot bolaget, hotade Ryanairs kommunikationschef att vidta juridiska åtgärder mot SN.

Ryanair hävdar att det som påstås är skräp. I bolagets ögon kan det säkert vara så att den här typen av kritik ses som just detta. Nyligen stämde flygbolaget det brittiska tv-bolaget Channel Four och utgivarna för två dagstidningar för ärekränkning. Detta efter att medierna hade rapporterat om en undersökning som gjorts av den fackliknande organisationen Ryan Air Pilot Group, där bland annat frågor som rör säkerheten berörts.

Syftet med att hota budbäraren är att risken för höga processkostnader ska tvinga medier på reträtt och därmed få tyst på debatten. Den svenska tryckfrihetsförordningen är tung grundlagsfäst bastion för det fria ordet. Det står starkare här än i Storbritannien. Därmed är det också svårare för företag som Ryanair sätta nyhetsmedier under press.

Nog framstår det som problematiskt att Ryanairs kommunikationschef bara får bemöta anonyma uppgiftslämnare. Idealet hade varit två parter i en öppen diskussion. En direkt bidragande orsak till att det inte är så är att flygbolaget för en stenhård linje mot organiserad arbetskraft. Piloternas försök att bilda fack har aktivt motarbetats och piloter tillåts inte att prata med journalister. Koncernchefen Michael O’Leary har sagt att bolaget inte jobbar med fackföreningar. Kritik mot anställningsförutsättningarna avfärdas som fackligt trams (SN 4/5).

I slutänden handlar detta om betydligt mer än enbart anställningsförutsättningar. Det som SN har rapporterat om berör alla de passagerare som betalar för bolagets tjänster. Piloter och flygbolag har kommit till tals. Kunderna får bilda sig en egen uppfattning. Att då hota budbäraren med stämning är att göra det egna varumärket en kraftig björntjänst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om