"Hotton" klarade otäck krasch
Ytterligare tre döda i Dakarrallyt den här gången åskådare. Och Nyköpingsföraren Bosse Hotton Hansson vurpade i full fart hade stor tur när han klarade sig med en kraftig lårkaka som värsta blessyr.
Det var en stor jäkla grop, troligen ett vattenhål som uppkommit under regnperioden. Hålet var inte med i min roadbook i alla fall. Man kommer men full gas, men hinner ändå tänka ganska mycket när man ser att det kommer gå åt helvete, säger Hotton krasst.
Han gjorde ett reflexartat försök att styra undan, men i upp emot 150 kilometer i timman är sånt dömt att misslyckas.
Cykeln for iväg, långt in bland bushen på sidan, medan jag fortsatte längs vägen. Det var konstigt att byxorna höll när jag skrapade emot vägen.
I stunden var faktiskt den största mödan att hitta cykeln.
Den hade försvunnit bra långt in i bushen. Sedan blev man förvånad att cykeln hade klarat sig så pass bra att det gick att fortsätta. Lite mindre skavanker hade den ju som att styret var krökt och en gasvajer nästan trasig och lite sånt.
Hur känner du dig själv nu?
Påkarna går att använda. Men lårkakan har blivit ganska stor och den lär kännas så det räcker till när jag vaknar i morgon.
Är det risk att du får bryta?
Jag är till 120 procent inställd på att åka vidare, svarar Hotton reptilsnabbt.
Nu var inte det här dagens första vurpa.
I låg fart inne bland några jungelhyddor slog jag omkull och fick cykeln (nytankad och då väger den runt 200 kilo, vår anmärkning) över mig. Tur att jag fick hjälp att få bort den. Den vurpan var ingen fara.
Sikten var bitvis noll.
Det var som att köra i en mjölpåse. Och efter den andra vurpan fick jag se upp för toppbilarna som kommer bakom. Då blir det ännu mera dammigt och man är väldigt utsatt.
Fram till den andra olyckan körde Hotton bäst hittills i rallyt. Han höll sig strax efter 20:e plats när det gäller mellantider.
Efter andra vurpan fick jag ta det lugnt. Och det måste bli körning på säkerhet även under fredagen. Sen är de långa etapperna över.
Hansson kom i mål på en 42:a en knapp timme efter. Därmed ligger han på en 51:a när tre etapper återstår. I dagens etapp väntar en hela 53 mil lång specialsträcka mellan Keyes och Tambacounda, som ligger i Senegal. Hela etappen mäter ytterligare tio mil.
Det blev ingen bojkott av KTM-förarna, som aviserats.
Nej, alla var med, rapporterar Hotton.
Leder gör fransmannen Cyril Despres på 39 timmmar. Att jämför med Hottons 61 där sju av dem ska sägas kom efter en arrangörsmiss med bensinen på etapp sju.
Hotton har varit i mål i några timmar när han får ett rykte bekräftat om de två döda belgarna. Informationen får han av SN-sporten.
Det är otroligt att man inte kan få någon information om en tävling som man själv deltar i, suckar Bosse Hansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!