Hotton kör bara på trots natt i öknen
Dakarrallyts motorcykeltävling ter sig närmast kaosartad. På vissa sträckor har förarna inte fått tillräckligt med bensin för att klara sig till målet. Nyköpingsföraren Bosse Hotton Hansson fick till och med över- natta i öknen men körningen går bra och han ger inte upp.
I går kablades det ut på världens telegrambyråer att motorcyklisten Jose Manuel Perez, 41, avled av de skador han ådrog sig i den allvarliga olyckan förra veckan. Perez kraschade i torsdags och efter flera operationer avled han på sjukhus i Alicante.
Det hade jag ingen aning om! Ingen förare som jag kände, men naturligtvis tragiskt. Det känns överhuvudtaget frustrerande att man nästan inte får någon information
eller resultat. Det är bara äta, sova och åka som gäller, säger Hotton per satelittelefon från Mauritaniens öken.
Hottons teamkompis, världselitföraren Pål-Anders Ullevålsäter, låg sexa när han
i går kraschade ganska illa. Norrmannens nyckelben är brutet.
Det är definitivt slutåkt för Pål-Anders. Riktigt tråkigt nu när han kör så bra, konstaterar Hotton.
Blir det mycket svårare för dig nu när han inte finns med och kan ge dig råd?
Det är klart att jag kommer att sakna Pål-Anders. Samtidigt börjar man få rutin på hur det här går till. Och så har jag kört sönder alla fälgar utom en, så jag behövde Pål-Anders reservdelar, säger Hotton.
Så krass måste man vara ute i öknen där förarna både kör och övernattar. Det var på sträcka sju som kaoset inleddes. De 20 liter bensin som tilldelades räckte inte på långa vägar i alla fall inte för dem som inte hade försett sina tankar med extrasoppa.
Ingen hade bensin att låna ut när man blev stående. Till sist var det bara att lägga sig och vila sig, innan jag tidigt på morgonen, nästan som siste man, fick hjälp med bensin av en arrangörsbil. Det var jag och en massa skalbaggar där ute i öknen vet inte var de kom ifrån men många var dom.
Riktigt illa att vi inte får tillräckligt med bensin för att tävla. I dag lånade jag ut några liter till en kille som inte hade tagit sig i mål annars så ska det inte behöva vara.
Natten med massa folk ute i öknen var det som gjorde att åttonde sträckan fick strykas.
Arrangörerna skyllde på vädret,. Ett rent svepskäl. Det var fint väder den dagen.
Extra trist med bensinkaoset för debutanten och mc-motionären Hotton som kom till start i oerhört bra fysisk trim och även har kört riktigt bra.
Vi är ju många som har klagat och vill räkna bort de där timmarna. När man tappar sex timmar på en grej som man inte kan påverka själv tappar man lite sugen. Men dagarna går utan att det tas något beslut, så det blir ju inget med det, säger Hotton krasst.
I går blev Hotton 40:e man på etappen och han avancerade i sammandraget från 67:e till 59:a. Det kan vara flera timmar mellan två placeringar.
Det är det som gör att det känns lite tristare än innan sjuan. I dag gasade jag på av ren ilska under vissa partier på tisdagen får jag väl ta det lite lugnt på stenpartierna.
Han ligger speciellt bra med när det är sandpartier. Under tisdagen vankas det en hel del sten. Där har inställningarna på cykeln inte fungerat lika bra.
Stenpartierna har tuggat
i sig framfälgar. De slits ner direkt. Jag är som sagt inne på min sista egna nu, men har fått hjälp med en annan inställning på framgaffeln och hoppas det ska bli bättre, förklarar Hotton.
Du är rätt fast besluten att ta dig till Dakar va?
Visst är man det. Och just nu finns det inga yttre förutsättningar som talar emot att jag ska kunna ta mig dit.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!