Hottons rullar är livsviktiga
Många meter papper, text på engelska och franska, och så lite symboler det är vad som kommer hålla Bosse Hotton Hansson på rätt kurs genom öknen i Dakarrallyt som startar på nyårsafton i Barcelona.
Ibland är avståndet mellan en punkt till en annan fel. Det kanske skiljer femtio till hund-ra meter från hur det ser ut i verkligheten, säger Hotton. Går man för mycket på trippmätarsiffrorna som de skrivit kan man därför köra bort sig. Man måste titta på symbolerna också så att man inte missar en avtagsväg.
För i Dakarrallyt är det inte vägskyltar som gäller för att orientera rätt, utan fyra ögon.
Man måste hålla ett öga på GPS-sändaren, ett på tripp-mätare, ett på roadbooken och så ett på styret, säger Hotton, som trots allt inte blivit skelögd på kuppen.
En omöjlig uppgift kan tyckas, i farter runt 30 kilometer i timmen. En helt enkelt hopplös uppgift när det sker i farter runt 150 kilometer i timmen. Då kan man knappast läsa på rullarna för mycket. Det handlar istället om rutin.
Pål-Anders (Ullevålseter, Hottons teamkamrat och mentor under årets rally, vår anmärkning) kan memorera fyra fem kort i taget. Det kan inte jag. I bästa fall klarar jag av två innan jag börjar blanda i hop dem.
Redan i söndags åkte cykeln ned till Spanien. Själv tog Hotton flyget i går.
Tävlingen startar sedan med en prolog i Barcelona den 31 december.
Men sju minuters åkning gör varken till eller i från då det återstår 700 mil. Det enda den bestämmer är den nya startordningen, säger Hotton.
Efter att ha sniffat på den spanska ostkusten börjar sedan de afrikanska sträckorna i Rabat, Marocko. Tävlingen fortsätter in i Mauretanien och vidare till Mali. I gränslandet mellan Mali och Senegal kan det bli någon djungeletapp som omväxling.
Den 16 januari ska Hotton och alla övriga förhoppningvis ha nått Senegals huvudstad Dakar vid Atlantkusten.
Men äventyret höll på att sluta innan det ens börjat för Nyköpingsföraren. Och det i Italien.
Motorcykeln, som Hotton körde i genrepstävlingen i Dubai i november, satt nämligen fast i den italienska tullen i tre veckor.
Förra söndagen var det därför mycket att göra i Tobias Tejbys garage i Oxelösund. Motorn skulle bytas och kåporna lackas om.
Var det verkligen nödvändigt? Lite repor på kåpan gör väl inget?
Egentligen inte, men det är ändå en grej att köra av rampen i Barcelona med en nylackad cykel. Sen kvittar det hur den ser ut.
Du var inte rädd att cykeln skulle bli kvar i Italien?
Nja, inte direkt. Jag var lite orolig för mina kläder. De hade legat två månader i en väska. Otvättade. Jag trodde nog att det skulle börjat växa något på dem vid det här laget, men de hade klarat sig förvånantsvärt bra.
Till skillnad mot vad man skulle kunna tro så blir det inte så mycket sandkörning i den här tävlingen.
Nej, mer sten, säger Hotton.
Och det betyder egentligen större risk att något går sönder.Att råka ut för rövarband länmgs med sträckorna hör heller inte till ovanligheterna.
En del gånger ställer arrangörerna in en del sträckor just för rånrisken. I fjol var det två som ströks.
Och tro inte att Hotton kan sova sött under nätterna heller. Att motståndarna stjäl reservdelar av sina konkurrenter hör till vardagen.
Det blir 17 tuffa dagar och nätter för Bosse Hansson. Var så säker.
Fotnot: Dödahavsrullarna påträffades 1947 i trakten av Qumran vid Döda havets strand. Det första fyndet gjordes av en beduinpojke som av en tillfällighet upptäckte några handskriftsrullar förvarade i krukor i en grotta. Rullarna är från tiden kring vår tideräknings början.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!