Hundratals kan inte ringa nödtelefonen
Kontokorten fungerar inte när Nävekvarnsborna ska betala i Konsum och på gjuteriet har datorerna ingen kontakt med servern. Sen i söndags morse har nödtelefonen 112 inte fungerat för hundratals abonnenter.
En kvinna ringer till SN från en telefon i Oxelösund. Hon är på rätt dåligt humör efter snart tre dagar utan fungerande telefon.
Jag har ringt Telia på 90200, får beskedet att knappa in telefonnumret på den felande telefonen men därefter blir det tyst. Det händer inget, säger hon uppgivet.
Utanför Konsumbutiken möter vi en annan kvinna som varit utan telefon sedan åskan slog ned i telestationen. Hon provade att ringa nödtelefonen 112 för att via den vägen försöka få besked om när telefonerna fungerar igen.
Men utan telefonförbindelse ingen kontakt med 112.
Det är företaget Skanova som äger det fasta telefonnätet. Telia, Tele 2 och de andra bolagen använder sig av Skanovas tjänster, ungefär som att SJ använder sig av Banverkets räls. På Skanova svarar man att av 800 abonnenter slogs drygt 500 ut när åskan slog ned i en telestation i Nävekvarn på söndagsmorgonen. Under tiden har några abonnenter fått tillbaka telefonförbindelsen igen, men på tisdageftermiddagen var det fortfarande åtskilliga datorer som inte fungerade.
I Konsum kunde inte kunderna betala med kort. Och de som inte hade tillräckligt med kontanter fick inte handla på kredit för att betala senare. Sådant är inte tillåtet inom kooperationen. Så det var bara att vänta till dess Postens kassaservice öppnade för sin dagliga tvåtimmarsservice för den som behövde ta ut kontanter.
Skandalöst, muttrar personalen på Konsum som tycker synd om kunderna samtidigt som det blir ett avbräck i inkomsterna.
Konsums problem skulle förhoppningsvis vara avklarat redan på tisdageftermiddagen. Annars lovar Skanova ingenting för telefonerna förrän tidigast idag, onsdag.
På gjuteriet Näfveqvarn Suncab har åsknedslaget även slagit ut förbindelsen mellan företagets datorer och servern som står i Mariestad.
Det berör hela det administrativa systemet, säger Kurt Lilja på ekonomiavdelningen. Vi har problem med order och faktureringar.
Telefonkiosken vid busshållplatsen är tom och död. Ja, förresten, så död är den inte för den som stoppar in telefonkortet får en ilsket tjutande ton till svar. Displayen blinkar tekniskt fel. Ringa går inte.
I Nävekvarn är det många som undrar vad som ska drabba samhället härnäst. Först blev 30 hushåll utan vatten, sen tappade flera hundra kontakt via telefon och dator. . .
Eva Dalin
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!