Både Miljöpartiet och Vänsterpartiet har backat från sin tidigare kritik. Vänstern kräver inte längre en djuplodande analys av 2005 års Ryanairavtal och Miljöpartiet tänker nu bejaka satsningen på flyg- och flygplatsmarknadsföring.
Ingen röstar emot och man avstår inte från att rösta i det rödgröna samarbetet. Det senare kunde MP göra i majoritetssamarbetet med Allianspartierna för att markera en avvikande åsikt. Avtalet gick igenom ändå.
Röster inifrån Miljöpartiet gör gällande att det nedtonade Skavstamotståndet bygger på att Socialdemokraterna har lovat att tillmötesgå vissa krav på den kärntekniska företagsverksamheten vid Studsvik.
I valrörelsen 2010 krävde MP att den skulle avvecklas. Vi får väl se hur det blir med det. Kommunal beslutsmakt är begränsad – och att medvetet försvåra för näringsverksamhet vore att sända rödgröna signaler som åtminstone skulle vara besvärande lokalt för Socialdemokraterna.
Frågan är därför om något parti eller någon folkvald ställer sig utanför den här upphandlingen? Kanske SD? Kanske Lena Stammel, Miljöpartisten som ofta markerat mot sin partigrupp?
Det ursprungliga Ryanairavtalet från 2005 var det mest kontroversiella. Avtal nummer två, från 2007, har prövats noga och hittills klarat sig. Det går förstås att diskutera om kedjan av avtal är avgörande för Ryanairs verksamhet just vid Skavsta eller inte. Om svaret är ja, är det då avtal som mer är till för Ryanair än för kommunen? Företagsstöd! säger kritikerna. Marknadsföring! säger förespråkarna.
Här uppstår onekligen en gråzon. Värdet av en stor flygplats får inte underskattas. För en kommun som vill växa och locka turism till orten är det rimligt att vilja synas – just där väldigt många passagerare ofta befinner sig.
I flygande fläng
Ryanairavtal har blivit något synonymt med Nyköping. Det är dags igen. En upphandling av marknadsföringstjänster väntar, snarlik den som gjordes under förra mandatperioden – nu med nya röster i en alltmer samstämmig ja-kör.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!