I residensstaden råderen besvärande tystnad

Övrigt2004-08-19 22:04
Riksdagsledamot Elisebeht Markström från Nyköping och infrastrukturminister Ulrica Messing, berömmer i debattartikeln nedan sig själva och regeringen för resultatet av den socialdemokratiska regionalpolitiken.
I den ganska magra listan av det har vi minsann gjort, framhålls särskilt satsningen på vägar och spår. Den betraktas som historisk. I det sammanhanget skriver de hur viktigt det är att binda samman storstadsregionerna och underlätta arbetspendling för att skapa tillväxt i hela landet.
Trots det fick inte Ostlänken plats i planen för järnvägssatsningar som sträcker sig ända fram till 2015, det vill säga järnvägssträckan LinköpingJärna, via Nyköping och Vagnhärad. En satsning som de flesta bedömare anser vara angelägen för att få fart på tillväxthjulen i den östra länsdelen, något som skulle komma hela landet till del. När kommuner som Nyköping, Oxelösund och Trosa nu satsar stort på att locka till sig nya invånare måste man kunna erbjuda rejält förbättrade kommunikationer. Det visar inte minst utvecklingen i Eskilstuna och Västerås där samhällsstrukturen bygger på arbetspendling och en strategi för en utvidgad arbetsmarknad.

Regeringens prat om regionutvidgning faller platt till marken när regeringens eget företag, SJ, närmast bidrar till regionminskning. Sommarens missgrepp med kraftigt höjda tågpriser, sämre service och indragna tåg i Mälardalen har fått politiker och myndigheter i Eskilstuna och Västerås att både rasa och vråla.
I ett brev till regeringen framför Energimyndigheten och Fortifikationsverket tillsammans med landshövding Mats Svegfors i Västmanland, mycket skarp kritik mot försämringarna för den arbetspendlande personalen. Vi har kunnat konstatera att tågen i Mälardalen under de senaste åren i accelererande omfattning blivit försenade, ställts in och gått sönder, skriver de bland annat.
Men i residensstaden Nyköping råder tystnaden, trots att det finns gott om offentliga inrättningar, exempelvis länsstyrelsen, som torde vara beroende av fungerande kommunikationer för sin kompetensförsörjning. Och trots högtflygande förhoppningar om strömhopp från Stockholm till östra Sörmland, sitter kommunerna med armarna i kors.
Pendlarfrågan lämnas åt sitt öde.
Det blir nog svårt att övertyga väljarna om vilken förträfflig politik regeringen bedriver, så länge som Elisebeth Markström och berörda lokala socialdemokratiska makthavare, inte förmår göra mer för tillväxten. CH
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om