I väntan på vård

Början till en bra vård är ett gott bemötande. Där har Sörmland problem. Tydliga botten­placeringar i ­jämförelse med andra landsting är allt ­annat än god ­reklam för vården.

Övrigt2010-11-23 05:00

Det första kravet på vården är att den ska vara effektiv och hålla hög kvalitet.
Det andra kravet är att man ska kunna få ett vettigt besked om vad man lider av och vilken behandling som är aktuell.
Och det hjälper om man inte blir avsnäst eller slipper långa väntetider där personalen inte orkar, ids eller hinner svara på frågor.
För det är i själva känslan av hur man tas emot som upplevelsen av vården grundläggs. Den som får ett juste bemötande, bör ha lättare att uppskatta den vård som man sedan får.

Sedan 2006 har Socialstyrelsen publicerat öppna jämförelser om primärvård och sjukhusvård i respektive landsting. På några år har vården också börjat vänja sig att jämförelser med varandra är utmärkta drivkrafter för kvalitets- och förändringsarbete. Ingen vill vara sämst, ingen vill vara undermålig.
Det är inte bara jämförelser med andra landsting som är relevant, utan också jämförelse med egna tidigare prestationer. Där kan vi exempelvis se att andelen patienter inom ortopedin i Sörmland som fått vänta längre än vad vårdgarantin utlovar, har ökat jämfört med ifjol.
I takt med att patienterna får ökade valmöjligheter mellan olika vårdgivare inom och utomläns, väger dessa öppna jämförelser allt tyngre.

Av årets siffror framgår med all tydlighet att bemötande och förtroende inte är den sörmländska vårdens styrkepunkter. Tvärtom finns stor förbättringspotential.
Det första intrycket varar. I valet mellan en snorkig och en lyhörd vård väljer patienterna sällan den som framstår som en okänslig tölp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om