Idéer tar klustret ur klistret
!På ett välbesökt seminarium i går diskuterades idén om att Nyköping ska locka relativt kapitalstarka 55-plusare att bo, verka och konsumera i kommunen. Det ska bli guld värt för näringslivet såväl som den kommunala ekonomin. Idén lanserades i vintras under beteckningen äldrekluster. Ordet är ingen storsäljare, precis. Men den goda idén måste man ta vara på.
Låt oss bortse från att ett bredare politiskt stöd från början hade gjort att idéarbetet kunde ha kommit längre redan nu. Idag säger man att målgruppen inte är alla över 55, men många av dem. Någon använde ordet passionärer. De är krävande kunder som vägrar kollektivanslutas till gruppen äldre. Aktiva män och kvinnor som, mycket tack vare sina pensionsförsäkringar, står redo att njuta frukterna av sitt sparande, i minst 20 aktiva år efter 55.
Men vad frågar de efter och hur får vi dem att lägga sina resurser just här i Nyköping? Ja, där står man efter det inledande samarbetet mellan kommunen och Sörmlands Sparbank. Nu krävs strategier som engagerar fler.
Målet är inte enbart om att få just dessa människor att flytta till kommunen. Inte enbart. Det handlar lika mycket, eller kanske mer ändå, om att få dem att konsumera lokala tjänster och varor, även om de bara stannar några hotellnätter i taget. Det gör att fler som står för varor och tjänster kan etablera sig och växa här.
Konsumenterna antas efterfråga många olika tjänster. Det talas om friskvård, men också om mycken annan serviceverksamhet. Delvis sådant som är hushållet nära exempelvis, men framför allt attraktiva fritidsaktiviteter, fysiska och intellektuella utmaningar allt ifrån kurser i arkeologi till långa turer på islandshäst.
Man har alltså inte råd att missa att mycket av det som gör kommunen verkligt attraktiv finns en bit bortom tätortsskyltarna. Här finns också kreativitet att ta till vara, om man bemödar sig att fråga. Det tål att påminnas om i Nyköping.
Politiker och tjänstemän kan puffa på, samordna, ta initiativ och röja undan stoppklossar och politiska skygglappar. Men utan entreprenörer, idésprutor och driftiga företagare är idén snart stendöd. Idérikedom, affärskunnande och skaparkraft måste ta klustret ur klistret och ge det innehåll som säljer. Det är en utmaning som heter duga.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!