Idérik Ostlänkenträff

Övrigt2006-12-15 18:23
!Tunnlar, dubbelspår, broar, stickspår, nya och gamla stationslägen och tänkbar passagerartrafik ända till Oxelösund. Nyköpingsborna var diskussionslystna när Banverket i torsdags kväll höll öppet hus på Gripenskolan om Ostlänkens sträckning förbi Nyköping.
Ingen kan påstå att det saknas engagemang. Man kunde förledas att tro att samtliga åhörare hade ett eget alternativ till hur järnvägen skulle kunna dras. Det kommer alltså inte bli lätt för Banverket att sammanställa och väga in alla åsikter. Men det är bra, det visar på en kreativ opinion. Ostlänken berör. Många vill vara med och bidra till bästa möjliga lösning. När, var och hur tågen går när Ostlänken väl är byggd, kommer att påverka hur framtidens Nyköping formas. Det har betydelse för hur stan, kommunen och flygplatsen växer och hur Nyköpingsbornas vardag kommer att se ut.
Samtliga de alternativ för hur Ostlänken kan dras nära Nyköping har sina fördelar och sina nackdelar. Inget alternativ kommer att tillfredsställa samtliga berörda. Alternativet med ett enkelt stickspår (eller blindtarm) från huvudbanan (Skavsta) in till Nyköpings centrum, känns som dyrköpt för Nyköpings tätort. Bibanealternativet där tågen antingen passerar Skavsta eller Nyköping framstår då som mer flexibelt. Men sedan finns också alternativet med en station både vid Skavsta och i Nyköping på samma huvudbana. . .
Det är många variabler som måste vägas in. En lösning som fördröjer resan mellan storstäderna kommer att göra det svårt att övertyga politiker och näringsliv om att skaka fram de investeringsmiljarder som behövs. Vi kan nog räkna med att möjligheten att hålla farten uppe för de tåg som inte ska stanna, kommer att väga tungt. Å andra sidan vinner den lokala tillväxten föga på tåg som bara går Nyköping förbi.
Banverkets uppdrag är att välja det alternativ som bäst tar tillvara pendlarnas intressen av lättillgängliga, nära och pålitliga förbindelser och samtidigt leva upp till kraven att frakta snabbtågsresenärer mellan Göteborg och Stockholm på sisådär två timmar och en kvart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om