Steve Jobs personifierade framgångssagan med Apple, datorföretaget som förmådde förnya sig självt när allt såg som blekast ut. Det var aldrig någon enkel väg till framgång, men ibland rena genidragen.
Hans produkter har direkt påverkat våra konsumtionsmönster och hur vi skaffar information om världen omkring oss.
Min första Appledator köpte jag 1990, en Mac Classic II. Det var en trevlig bekantskap, men med tiden kom jag att alltmer bli en vän av PC-datorer. Men jo, jag har förstås handlat på iTunes och haft en iPod. Mina barn, 6 och 9 år gamla, hanterar en läsplatta lika skickligt i dag som jag en gång i tiden hanterade bandspelaren till Commodore 128: an i mitt barndomshem.
För många var Applegrundaren rena kultfiguren – och den dyrkan som har riktats mot hans produkter ska vi inte ens tala om. I våras kikade vi in på en Applebutik vid ett besök i London. Många av kunderna hade närmast något religiöst i blicken när de – tättpackade som sillar – stod i kö utanför butiken för att få tillgång till det som erbjöds just den dagen. Läsplattan iPad2, gissar jag.
Sådant går inte annat än att fascineras av.
Ska vi lära oss något av kreatören och entreprenören Steve Jobs så är det inte den idoldyrkan som följde honom i hälarna, utan det faktum att hans liv var allt annat än en bred spikrak autostrada mot framgången.
De stora innovatörerna behöver inte ha gått på de rätta utbildningarna eller befunnit sig i de rätta korridorerna, i de rätta sammanhangen. Steve Jobs hoppade av college, backpackade genom Indien och sålde sin gamla folkvagn för att ha råd att starta ett datorföretag i Silicon Valley. Det blev till första kapitlet i vad som nu är IT-historia.