Informera om lagen och läroplanen

Övrigt2009-05-03 23:13
Trosa kommunledning med Greger Tidlund inbjöd till företagarfrukost 4/10. En punkt i programmet var skolkvalitet i Trosa med skolchef Eva Stormgaard. Vi fick veta att ungefär halva kommunens budget används till barnomsorg och skola.
Den allra dyraste delen av skolan är gymnasieutbildningen. Kostnadsökningen av den delen var dessutom 4 miljoner under förra året.
Vi har ca 500 elever i gymnasiet. Av dessa fick 86 procent slutbetyg. Den siffran verkade skochefen nöjd med. Det var alltså 70 elever som efter den dyra utbildningen inte erhåller slutbetyg. Finns det någon uppföljning av dessa ungdomar? Utreder ni om bristande insatser från grundskoletiden kan vara orsak till saknade avgångsbetyg? Hur upplever de ungdomarna sin situation?

Vi läser upprepade rubriker i SN om att Trosa kommun blir anmäld till Skolverket. Skolverket kritiserar, socialkontoret och humanistiska nämnden anmäls till länsstyrelsen och blir fälld och så vidare. Bakom alla dessa anmälningar finns tragiska öden. Barn som inte fått det stöd och den hjälp som skollag och läroplan föreskriver. Att detta stöd uteblir är den största skada man kan åsamka ett barn, säger Leif Davidsson, chef för Skolverkets utbildningsinspektion, läser jag i en artikel.
Barn- och ungdomstiden går inte i repris. De skador som åsamkats av skolan raderas heller inte ut för de drabbade ungdomarna bara för att de slutar skolan. Tyvärr får jag det intrycket av skolchefens svar på mina frågor att vi inte ska se bakåt. Det som hänt har hänt. Ungefär som lite spill får man räkna med. Hur ska skolan kunna bli bättre, om vi har det synsättet?
Jag har ett konkret förslag. I början av varje termin brukar ju klasserna ha ett informationsmöte för föräldrar. Varför inte ta det tillfället i akt och i korthet presentera vad skollagen och läroplanen föreskriver om stöd till elever som är i behov av extra stöd? Att åtgärdsprogram ska skrivas med beskrivning på vad skolan ställer upp med. De ska skrivas tillsammans med elev och föräldrar och kontinuerligt utvärderas.

Enligt Skolverket är det oacceptabelt att det fortfarande finns rektorer som skyller på bristande resurser, när lagen är så tydlig. Det argumentet är det väl ingen som behöver höra längre . . . eller?
Tuula Tiainen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om