Jag tror på Bibeln
Många har ställt sig frågande till just det Jörgen Olsen tar upp i sitt inlägg och just utgått från Leviticus (3:e Moseboks) 20:e kapitel. Det som nästan alla sekulära vardagstänkare tyvärr missar är det att judarnas lag, den hebreiska Bibeln (d v s de Gamla Testamentet), främst riktar sig till judarna.
Judarna fick lagen och de måste hålla den. När Jesus dog på korset, blev han det slutgiltiga offret som offrades för de bud människorna i Israel inte kunde hålla, så att alla skulle kunna få förlåtelse och stå skuldfria på domens dag. Med andra ord är människan (obs! endast Kristustroende judar) friköpt från lagen och syndar hon mot den läggs skulden på Jesu kors.
Paulus talar på många ställen i sina brev om att Jesus Kristus har köpt oss fria från lagen och att vi som kristna därigenom inte behöver klara av att hålla den.
Däremot är Gamla Testamentet, för mig som kristen, den del där jag lär känna Guds karaktär, vad som behagar och missbehagar Gud.
När det gäller citatet från Uppenbarelseboken (Och om någon tager bort något av orden i boken med dessa profetior, så skall Gud taga bort ifrån honom hans del i livets träd), så känner nog Jörgen Olsen till att det grekiska ordet biblia betyder små böcker, vilket är en väldigt bra beskrivning på Den heliga skrift. Uppenbarelseboken är således den sista boken i det Nya Testamentet. När kyrkomötet i Nice fastställde vår kanon (förteckning över böcker som utformar vår bibel), var således Uppenbarelseboken redan skriven. När man läser Uppenbarelseboken, som är ett brev riktat till ett antal församlingar i Asia Minor (nuvarande Turkiet), kan man tolka det som Olsen har gjort, men troligast bör det ovan angivna slutcitatet tolkas som att författaren syftar på Uppenbarelseboken och inte Bibeln som sådan.
Hoppas du fått lite mer kött på benen.
David Larsson
studerar exegetisk teologi: GT
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!